Jump to content
Elide Gallagher

[1839]Little babies need to be in bed at this time!

Recommended Posts

April 1839

Goh, wat zou Elide blij zijn als het eindelijk zomer was. Of in ieder geval zonnig, zonder sneeuw en storm. Hier op Zweinstein hadden ze nog zoveel magie, maar toch was het ’s avonds laat behoorlijk koud op de gangen van het grote kasteel. Het meisje liep in elkaar gedoken in haar mantel met snelle passen naar de leerlingenkamer. Nu de storm eindelijk was gaan liggen leek het haar een goed idee om de nodige brieven te versturen naar haar familie. Ze had het de arme schooluilen tijdens de storm niet aan willen doen om ze erop uit te sturen. Eigenlijk had ze zelf gewoon in haar warme bedje moeten liggen, maar die brieven moesten gewoon de deur uit. En door de kou waren haar vingers nogal stijf en had het langer geduurd om de brieven te bevestigen aan de uil. Ze zou zich eerst maar lekker moeten opwarmen bij de open haard. Op dit tijdstip was bijna iedereen toch al naar bed. Bovendien kon ze zich dan mooi focussen op haar huiswerk, want de leraren leken de vijfdejaars richting een burnout te willen jagen.

Eenmaal in de leerlingenkamer viel het Elide nogal tegen dat er nog zoveel mensen in de leerlingenkamer zaten. Bovendien was haar favoriete plekje bij de haard, waar ze ’s avonds graag haar huiswerk zat te doen, ingenomen door een jongere jaars. Trouwens, was het al niet voorbij hun bedtijd? Wat deden die kinderen nog zo laat op? Ze zouden blij moeten zijn dat ze nog heerlijk veel konden slapen en zo vroeg ook. Als die kinderen eenmaal in hun vijfde jaar zaten dan piepten ze wel anders. De stress van het vijfde jaar werd haar zelf al bijna te veel en ze was er van overtuigd dat ze, net als haar broer Malcolm, wel anderhalf jaar zou kunnen slapen. Al was zij niet stom genoeg om in een coma te raken. Sorry, Malcolm, maar je deed dan ook gevaarlijk werk als Schouwer. Al was dat een beroep die Elide ook wel interesseerde.

Met een zucht liep ze naar de jongen die in haar favoriete stoel zat en liet ze de schooltas van haar schouder glijden. Ze dumpte deze elegant voor de voeten van de jongen. “ Zeg Henry... Henry was het toch? Volgens mij is het al lang bedtijd. Hop hop! Tanden poetsen, pyjama aan en naar bed” . Het leek weer net alsof ze thuis was met haar broertje en zusje. Zolang hij maar niet vroeg of ze een verhaaltje wilde vertellen voor het slapen gaan. Dan zou hij moeten luisteren naar een hele lijst ingredienten voor toverdranken die ze nog moest leren.  “ Kom, kom. Je hebt je slaap hard nodig anders ben je morgen niet gefocust” . Wauw, nog even en ze zou net zoals haar moeder klinken. Creepy.

Voor Iedereen die 's avonds laat nog in de Grif leewrlingenkamer moet zijn, maar de jongen die ze aanspreekt is Harold

Edited by Elide Gallagher

Wat was dit nou weer?! Harold zat al in zijn derde en dacht echt dat hij zo onderhand wel van dat gezeur af zou zijn over dat hij op tijd moest slapen et cetera. Ja, van zijn moeder natuurlijk niet, maar daar waren moeders voor, die zeurden gewoon altijd, en misschien zou zijn toekomstige-krijgt-hij-nog-niet-de-komende-tien-jaar-waarschijnlijk-want-Silvershores-zijn-in-principe-redelijk-laat-in-vergelijking-met-de-rest-vrouw af en toe wel een beetje zeuren, maar hij zou wel het type uitkiezen dat het niet te vaak deed. Dus ja, Harold dacht echt dat hij er nu vanaf was, dus staarde hij redelijk verbluft naar de ouderejaars die hem plotseling rondcommandeerde.

"Harold," beet hij ten eerste tussen zijn kiezen door, want pardon??? "Harold Silvershore." Kleinzoon van de Minister van Toverkunst, dank je wel, dus! "En ik ben nog niet moe, dus ik ga nergens heen." 

Hij klemde demonstratief zijn handen om de armleuningen van de stoel heen, terwijl hij haar strak aan bleef staren. 

Valentina hapte geschokt naar adem toen miss Gallaghar naar voren stapte en haar vriend Harold plotseling aansprak alsof hij een kleuter was. Harold was namelijk Hoofdmonitor en dat betekende dat hij belangrijk was. Het kwam wel eens voor dat Harold andere mensen aan moest spreken op hun gedrag, maar andersom... Valentina had het nog niet eerder zien gebeuren. Zelf was ze vooral heel blij dat drie van haar vrienden Hoofdmonitor en Klassenoudste waren, want dan werd ze zelf ook minder aangesproken. Vrienden waren namelijk lief voor elkaar en dan kon je heel af en toe nog wel eens een regel breken. Of gebruik maken van de Klassenoudsteprivileges en samen over de gangen sluipen in het donker. Helaas kon dat natuurlijk niet altijd en heel soms als Abigail, Valor en Harold over hun patrouilleeravonturen vertelden samen voelde Valentina zich wel een beetje jaloers. Een heel klein beetje maar hoor en meer omdat ze er niet ook bij was geweest dan dat ze zelf ook graag Klassenoudste wilde zijn. Ze wist namelijk niet echt of ze dat wel goed zou kunnen. Gelukkig had ze altijd Boreas nog, die had ook geen Klassenoudste badge. 

Maar goed, we dwalen  af, Valentina was druk bezig met geschokt naar Elide staren, want niemand praatte zomaar zo tegen Harold. Gelukkig liet Harold als de echte Griffoendor die hij was niet zomaar over zich heen lopen en Valentina besloot hem als goede vriendin een beetje te steunen. "Misschien moet je zelf naar bed," stelde ze voor aan het meisje, een verdedigende ondertoon in haar stem. En ja, misschien zou dat inderdaad een goed idee zijn. Slaaptekort leidde vaak tot een chagrijnige bui. Maar Valentina besloot het over een andere boeg te gooien. "Oudere mensen hebben altijd meer slaap nodig. Mijn oma gaat vaak om half 10 al naar bed." Ze knikte overtuigend. Nu was miss Gallaghar geen oma, maar zo gedroeg ze zich wel een beetje. Rust en stilte was echt wat voor oude mensen. 

Zo gingen zij en haar vrienden nooit worden. Toch?

Elide glimlachte liefjes naar de jongen. “ Goed, Harold doen. Sorry. Dan ben ik vast in de war met iemand anders” . Het kon haar vrij weinig schelen of hij de kleinzoon van de koningin of de Minister was. Ze had nog een hoop huiswerk te doen en dat ging makkelijker als ze lekker comfortabel in de stoel bij de haard zat. “ Maar jullie hebben morgen een dag vol lessen. Jullie hebben je rust hard nodig” . Of zoiets zei haar moeder toch vaak zat. Ha, dan was haar moeder zeker het vijfde jaar op Zweinstein vergeten. Elide liet haar ogen van Harold naar het meisje glijden. “ Ik zou met alle liefde naar bed willen” , verzuchtte ze. Ze kon twee dagen slaap goed gebruiken. “ Maar het vijfde jaar laat weinig slaap toe” . Ze wees op haar boekentas. “ Dat is alle huiswerk die ik nog moet doen”.

De brunette fronsde, niet zeker wetend of ze beledigd moest zijn of niet. “ Noem je mij nu oud?” . Ze keek van het meisje naar Harold en weer terug. “ Jullie zijn, wat? Twaalf?” . Als ze nu uit haar jaar waren dan konden ze haar tenminste helpen met het huiswerk. Het zag er niet naar uit dat de kinderen gingen vertrekken. Zo elegant als mogelijk liet Elide zich door haar knieen zakken en ging in kleermakerszit voor de stoel van Harold zitten. Ze trok een willekeurig boek uit haar schooltas terwijl ze om keek naar de jongen. “ Je kunt je wel ontspannen, hoor. Als je zo de hele avond blijft zitten dan krijg je kramp in je handen” . Nog even en hij zou zich nog vastketenen aan de stoel.

“ Weet je. Ik kan ook gewoon mijn huiswerk op dreunen. Dan vallen jullie vanzelf in slaap. En jij..” . Ze keek naar de badge die Harold droeg. “ Jij zou als Hoofdmonitor toch beter moeten weten om niet al te laat op te blijven” .

Abigail keek enthousiast van de ouderejaars naar rest van de groep, een ingehouden glimlach op haar gezicht die iets minder ingehouden was dan ze dacht. Toegegeven, ze zat niet zo vaak tot laat in de leerlingenkamer. Maar vanavond was ten eerste een donderdagavond, wat betekende dat het bijna weekend was, en ten tweede was het erg gezellig met de rest, die toch bijna allemaal een heel jaar ouder waren, maar zij was een klassenoudste dus hoorde ze er prima bij. In plaats van te reageren op het Ierse meisje wierp ze eens een blik op haar kaarten, waarna ze er twee uit haar hand op een stapel legde – welke vervolgens na een sissende uitbarsting ontplofte. Ietwat sipjes keek Abigail naar de schroeiplekken op tafel, voordat ze zuchtend de stapel oppakte en opnieuw begon te schudden. Knalpoker had zo z’n risico’s.

“Ik ben al dertien” sprak ze, klaarblijkelijk weinig geïntimideerd, terwijl ze de kaarten opnieuw begon te delen. “Maar u mag best meedoen hoor! Als u echt wilt. Dit is veel leuker dan huiswerk! De inzet is een cupcake naar keuze uit de Keukens." Ze wierp een serieuze blik op het meisje, maar nu ze hier toch al zat deelde ze haar maar de kaarten uit. “De verliezer moet die halen.”

En aangezien de leerlingenkamer van Griffoendor zich in de torens bevond, was dat toch echt wel een straf.

Als Harold aardiger was, zou hij haar excuses wel accepteren want op zich kon het gewoon dat mensen zich vergisten, al vond hij dat wel eigenlijk stom, want nogmaals Harold Freaking Silvershore. Alleen eh... was hij dus niet aardig, dus de bovenstaande zin is een beetje nutteloos. Het enige wat Harold wilde, was zelf kunnen bepalen wanneer hij wel of niet naar bed ging, samen met zijn vrienden en deze jongedame had daar absoluut niets over te zeggen!

Helemaal niet als ze zich gedroeg alsof ze kleuters waren.

"Dit is niet de eerste keer dat we lang zijn opgebleven," zei hij hooghartig en oké, fijn, prima, hij ontspande zich een beetje. "Dus ik denk dat we prima in staat zijn om voor onszelf te zorgen. Maar bedankt voor uw bezorgdheid, dat is heel vriendelijk, maar dus niet nodig." En dus draaide hij zich resoluut naar Abigail, blij dat dit onderwerp dan ook weer opgelost was. "Ik weet al welke cupcake ik wil! En jij, Valentina?"