Jump to content
Gabriel Bruxley

[1837/1838] Close your eyes and pray for change

Recommended Posts

4 maart 1838

Als iemand Gabriel jaren geleden had verteld hoe alles lopen zou, dat hij nu, nu in 1838 verloofd zou zijn met de zus van één van zijn collega’s en dat hij dat niet eens met enige tegenzin geaccepteerd had, dan… God, hij dacht niet dat hij boos zou zijn geworden op die onzin, waar zie je me voor aan!, ook niet dat hij echt in lachen zou uitbarsten, maar gewoon… vriendelijk naar die persoon geglimlacht had terwijl hij de dubieuze voorspeller in kwestie alvast reduceerde tot een zot verhaal om op café te vertellen.

Maar kijk! Als je er zeker van was dat iemand een charlatan was, was die dat dan toch weer niet. Voor het geval je enig vertrouwen had in de zekerheden van je leven.

Laurelle, zijn lieftallige verloofde — hij was niet helemaal zeker of hij verliefd op haar zou kunnen worden, in zoverre je daar zelf echt een zicht op kon hebben vanaf dat onzekere begin — werkte op Zweinstein, nog zo’n element dat hij vroeger alleen maar ongeloofwaardig zou hebben gevonden, maar ze werkte er wel en hij was daar nu ook, op zoek naar mejuffrouw. En hij vond haar ook, maar ze was druk in gesprek met iemand anders en toen ze hem zag, babbelde ze heel even over dat het haar toch zo erg speet, maar ze moest weg, sorry, oké, ciao, en toen stond hij alleen met Laurelles vriendin in de kamer.

Enigszins verstomd knikte hij die vriendin toe. ‘Hallo,’ begroette hij haar maar, want dat was wel zo aardig. ‘Doet ze dat, eh, vaker?’ Hij keek naar de deur, alsof hij haar daar nog zou zien in plaats van enkel en alleen een deur. Op een kiertje. Laurelle scheen nooit het geduld te hebben om deuren volledig te sluiten. ‘Ik ben Gabriel trouwens. Laurelles verloofde.’

Hij hoopte maar dat ze hem niet zo rap aan het altaar verlaten zou.

OOC: Privé met Gianna! <3

Verdomme, Laurelle.

Belladonna vond Laurelle een leuke vriendin, hoor, al was het alleen maar omdat ze daartoe gedwongen was, maar als Belladonna aan één karaktereigenschap van Laurelle een hekel had, was het dat Laurelle er gewoon vandoor ging op de momenten dat ze er geen zin meer in had. Oh, ze moest les geven? Loste iemand anders wel op. Oh, haar leerlingenkamer stond in de brand? Perfecte gelegenheid voor haar leerlingen om een blusspreuk te oefenen. Oh, ze werd aangesproken door een man die specifiek naar haar op zoek was gegaan? Toedeloe!

Dus, nu stond Belladonna op een gang met een vreemdeling die haar keurig uitlegde dat hij Laurelles verloofde was. "Oh," zei Belladonna intelligent, want Laurelle had niets gezegd over een verloofde. Knap, elke keer weer, dat Laurelle dagenlang kon praten, maar alle belangrijke punten achterwege liet. Dit kwam op het lijstje te staan samen met 'ik ben zwanger', 'ik ben verslaafd aan drugs' en 'af en toe word ik in elkaar geslagen door mijn vriend'. "Goh." Was dat deze verloofde, eigenlijk?

Bella besloot dat zelfs als het niet de verloofde was die haar in elkaar sloeg dat ze de man dan alsnog niet hoefde te mogen. "Ja, dat doet ze vaker. Vooral als ze iemand niet wilt zien, zeg maar." 

Oh. Ja. Oké. Ongemakkelijk keek Gabriel even weg, opnieuw naar de deur, dit keer meer omdat hij ergens alweer spijt had dat hij hier echt naartoe was gekomen dan omdat hij Laurelle per se tevoorschijn wilde komen. Ze wilde hem niet zien. Duidelijke taal. Waarschijnlijk had hij het liever dan staalhard voorgelogen te worden en het ergens zelf ook wel weten, liever klaar en helder horen hoe het zat dan suikerige excuusjes voor elk potentieel pijntje, zoiets, maar dat in theorie poneren was net iets gemakkelijker dan gewoon recht voor de raap aanhoren dat Laurelle ervandoor schoot als ze mensen niet wilde spreken, precies zoals ze zonet gedaan had.

‘Aha,’ antwoordde hij een beetje nutteloos, eenmaal hij weer de richting van Laurelles vriendin opkeek. ‘Dat is goed om te weten, denk ik.’ Als hij dat wist, kon hij vast een betere echtgenoot voor haar zijn! Op de één of andere manier. Hij wist niet hoe, niet echt, zou niet zo één, twee, drie kunnen zeggen hoe dat soort kennis hem helpen zou, maar dat maakte oprecht geen hol uit. Hij trouwde niet met Laurelle omdat hij de beste echtgenoot ooit wilde zijn, hij trouwde met haar voor het geld en de tweede kans die het bood. Wat kansen betrof, was Gabriel een aasgier. Verklaarde, wellicht, waarom Leroy hem aardig vond.

‘Zijn jullie goed bevriend?’ vroeg hij, zich ergens afvragend hoe lang het zou duren voor mevrouw het voorbeeld van zijn lieftallige verloofde volgde en hij hier alleen zou zitten. Niet dat hij dat wilde, overigens. Op dit punt leek het gewoon… onvermijdelijk.

Eigenlijk zou Belladonna inderdaad wel graag het voorbeeld van Laurelle gebruiken en er gewoon vandoor gaan, maar ze was niet goed in gewoon weglopen. Wegsluipen als niemand haar in de gaten had, ja, prima en graag, maar als iemand daadwerkelijk zo vol zijn aandacht op haar vestigde als Laurelle's verloofde nu deed, had Bella het gevoel alsof ze bevroren op haar plek stond en niet mocht bewegen tot ze afgetikt werd. 

"Ehm, enigszins," glimlachte ze een beetje, omdat glimlachen hoorde in gesprekken, maar het stond misplaatst op haar gezicht. "Wel oké, denk ik, maar Laurelle heeft een beetje de neiging om alle belangrijke gespreksonderwerpen te ontwijken, dus..." Dus ondanks dat ze Laurelle dagelijks sprak, had ze nooit geweten dat Laurelle een verloofde had. 

Maar dat gaf niet, Bella had Laurelle ook nooit verteld over dat ze ooit getrouwd was geweest. 

"Jullie zijn niet zo lang verloofd, toch?" vroeg ze maar, om de tijdslijn een beetje te kunnen bepalen.