Jump to content
Daniel Bennett

[1837/1838] Dance in my storm

Recommended Posts

Oh, ja, ze wist het niet, hoor. Kijk, Daniel wist in theorie van zichzelf dat hij hoge verwachtingen had van de mensen om hem heen, al helemaal van zijn dochter, maar hij wist óók dat hij die verwachtingen uitte. Verbaal. Meermaals. Haar behoefte om daarover te liegen en te doen van niet was gewoon… een belachelijke poging om zich eruit te kletsen, zodat niemand haar ook maar ergens de schuld van kon geven. Nee, nee, het was allemaal zijn fout. Wie dacht hij dat hij was om van haar te verwachten dat ze zich aan hun afspraken hield? Om te hopen dat ze niet tegen hem zou liegen? Om ook maar te dénken dat het een normaal iets was om erop te hopen dat ze goed voor zichzelf zou zorgen? De horror.

Hij zuchtte bij haar vraag. ‘Ga je echt doen alsof je van niets weet, Claire?’ vroeg hij, ergens oprecht. Moesten ze dit echt keer op keer doen? Hoelang zou ze zich nog van den domme houden? ‘Maar goed, wat jij wil.’ Was hij niet toegeeflijk? ‘Ten eerste wil ik niet dat je tegen me liegt. Als je per se een vriend moet hebben, moet je dat zéggen. Als je je familie wil negeren omdat jij per se naar bed wil met één of andere gast, moet je beseffen dat je daarmee een duidelijke keuze maakt en dat ik het daar niet mee eens hoef te zijn. Ten tweede wil ik van je dat je je niet gedraagt als een verwend nest dat haar vader kan behandelen als een stuk vuil.’ Hij stond op en liep naar haar toe. ‘En ten derde verwacht ik van je dat je stopt met al deze onzin. Je weet best wat ik wil. Je wil het gewoon niet horen.’ Hij keek haar aan, scherp. ‘Hoe dom denk je precies dat ik ben?’