Jump to content
Sign in to follow this  
Thomasin Hastings

[1837/1838] Children must be taught how to think, not what to think.

Recommended Posts

Maandag 15 januari 1838 - rond etenstijd - Kantoor van Thomasin

“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.”

Met een vriendelijke glimlach deed Thomasin de deur van haar kantoor open, toen Arabella had aangeklopt. Ze begeleidde het meisje niet naar het bureau, maar naar de zithoek, waar een aangenaam vuur al brandde en waar wat thee en koekjes klaarstonden. "Kom binnen, welkom, neem plaats. Kies maar een stoel." Het maakte niet echt uit waar het meisje zou zitten. Bij de ene stoel had ze uitzicht op het raam, maar het was buiten al donker. Dus er was behalve de eigen weerspiegeling en de sterren niet heel veel meer te zien. In de andere stoel had ze uitzicht op de deur en wat kaarten en schilderingen die aan de muur hingen. 

Nadat het meisje een plek had gekozen, ging ook Thomasin zitten. "Melk of suiker in de thee?", vroeg ze, terwijl ze al wat in begon te schenken. Eerst bij zichzelf, zodat ze kon zien of de thee al de juiste kleur had. 

"Zou u in een paar zinnen wat over jezelf kunnen vertellen, miss Wydeville?", vroeg Thomasin geïnteresseerd. "U zit al in het vierde jaar, niet waar?"  Dan zou ze volgend jaar al aan de belangrijke examens moeten beginnen. "Welke keuzevakken heeft u allemaal?" Thomasin gaf zelf natuurlijk duelleren -als Arabella dat volgt, weet ze dat uiteraard, maar ik weet dat niet, sorry-, maar dan was ze nog wel benieuwd naar alle andere mogelijke vakken die het meisje in haar pakket kon hebben. "En heeft u al een idee of u wilt gaan studeren? En zo ja, welke studierichting heeft u in gedachten?" Het was overigens niet bedoeld als kruisverhoor, maar Thomasin moedigde haar leerlingen graag aan om al hun ambities na te jagen en als et even kon, wilde ze het meisje natuurlijk graag ondersteunen.

[OOC: Privé]

@Arabella Wydeville

Arabella was eerst van plan geweest haar afdelingshoofd een brief te sturen over haar verzoek. Dat bespaarde haar alle sociale interactie, maar ze had geleerd dat brieven jammer genoeg een stuk minder effectief waren dan iemand aanspreken. Immers de bezemsteel fabriek die ze tekeningen had gestuurd van een speciale bezemsteel had nog altijd niet geantwoord of ze deze wilden ontwerpen of niet. Gelukkig had ze weten te regelen dat haar afspraak rond etenstijd viel, dan had ze een excuus niet in de overvolle grote zaal te moeten zitten, overstelpt door het geschreeuw van haar medestudenten. 

Professor Hastings heette haar welkom en gebaarde naar alle vrije stoelen. Arabella stond er wat ongemakkelijk bij. Meestal vermeed ze dit soort lerarengesprekken. Ze bestuurde haar mogelijke zitplaatsen en koos natuurlijk diegene aan het raam zodat ze in plaats van naar het gezicht van de professor naar de sterrenhemel kon turen. (Dit was niets persoonlijk, ze verkoos nu eenmaal de sterrenhemel boven ieders gezicht.) "Gewone thee zonder iets erbij alsjeblieft." Professor Hastings stelde wel een heleboel vragen. Arabella vond dat ergerlijk, mensen die zoveel vragen stelden. Zeker als ze naar haar waren gericht. "Ik denk niet dat al die persoonlijke details echt van belang zijn." Er waren vast nog wel genoeg leerlingen die wel wilden bonden met hun afdelingshoofd over gemeenschappelijke interesses. Arabella volgde niet eens duelleren, want ja op de maan was er toch niemand die haar ooit zou uitdagen.  "De reden van mijn komst is voornamelijk om een voorstel te doen, een aanklacht zelfs. Zou het mogelijk zijn om van leerlingenkamer te ruilen met Ravenklauw? Het is oneerlijk dat zij zo hoog in de torens mogen zitten. Ze hebben een veel beter uitzicht."

Met een glimlachje schonk Thomasin het meisje de thee in. Ze vond het zonde dat het zonder melk moest, want dat was toch de gebruikelijke en correcte wijze om thee te drinken, maar ze zei er geen woord over. Wel trok ze even haar wenkbrauwen op toen het meisje aangaf dat de persoonlijke details niet belangrijk waren. Dat soort details waren toch redelijk essentieel voor een kennismakingsgesprek, maar het kind had duidelijk andere plannen en voor zulke ambitie kon Thomasin alleen maar respect hebben, doch zou ze het meisje toch sterk aanraden om ook iets meer de omgangsvormen in acht te nemen, omdat dat nu eenmaal het leven wat gemakkelijker maakte. Niet dat ze er zelf goed in was, maar dan kon je het nog wel proberen anderen juist aan te leren.

"Een aanklacht? Dat is direct wel een heel ernstige verwoording, juffrouw Wydeville." Thomasin trok een wenkbrauw op. "En welk uitzicht loopt u dan precies mis? Heeft u vanuit uw toren geen prachtig uitzicht? Welk essentieel denkt u te missen wat onderdeel moet zijn van uw levensbehoeften? Maar als dit oneerlijk is? Wat moeten we dan doen met de afdeling Huffelpuf en Zwadderich? Hebben zij dan ook recht op de toren van Ravenklauw?" Thomasin glimlachte. "Geen vragen om u te bespotten, juffrouw, ik bewonder dat u een visie heeft en weet wat u wilt, maar het is van een zeker belang dat wel goed te kunnen onderbouwen."

Professor Hastings stemde niet meteen bereidwillig toe? Arabella had kunnen weten dat er moeilijk gedaan zou worden over iets wat zeer simpel uit te voeren was. Wat met Huffelpuf en Zwadderich, wat hadden die afdelingen er mee te maken. Voor zover zij wist was er niemand daar die wilde ruilen van leerlingenkamer, dus waarom hen betrekken? "Ik begrijp dat u wat meer argumentatie wilt, dus bij deze mijn pleidooi" met moeite wist ze een lange zucht in te houden, want iets uitleggen aan iemand was nu eenmaal zo vermoeiend en zo'n tijdsverspilling. "Ik ben een heks met een droom. Al jaren houd ik me bezig met onderzoek dat baanbrekend zal zijn voor de hele magische wereld. Echter mijn onderzoek wordt verhinderd doordat ik niet het beste uitzicht op de sterren heb, noch snelle toegang tot het astronomielokaal. Al deze problemen kunnen simpel verholpen worden, mocht Ravenklauw van leerlingenkamer wisselen met Griffoendor. Ze zullen het niet eens merken, die ravenklauwers zitten toch heel de tijd met hun neus in de boeken."  Niet dat zij haar tijd niet continue lezend doorbracht. Al nam ze natuurlijk zo nu en dan een pauze om naar de sterren en planeten te turen. 

"Als dit niet lukt zal ik tot meer drastische stappen moeten overgaan en zie ik mij genoodzaakt van afdeling te wisselen." Haar kopje thee had ze nog niet eens aangeraakt.

Met een glimlach luisterde Thomasin naar het pleidooi van het meisje. Ze knikte even. “Ik vrees dat dit echter geen wens is, die ik makkelijk kan inwilligen. Vermoedelijk zullen de leerlingen van Ravenklauw niet zomaar hun leerlingenkamer willen opgeven en ik weet ook niet hoe breed deze wens voor een ruil wordt gedragen onder de rest van de Griffoendors.” Thomasin humde even en nam een slokje van haar thee. “Daarbij, zou het hypothetisch mogelijk zijn, dan is het nog een onderneming die, zeer waarschijnlijk, niet op korte termijn te realiseren is.” Het meisje leek intelligent genoeg om voor zulke argumenten open te staan. “Echter snap ik wel uw wens en uw droom en ik begrijp uit uw woorden dat dit allemaal zeer belangrijk voor u is.”

Zo belangrijk zelfs, dat het meisje overwoog van afdeling te wisselen.

“Wat ik wel voor u kan doen, is dat ik met het afdelingshoofd van Ravenklauw in overleg ga, of u in het weekend misschien mag overnachten bij Ravenklauw voor het uitzicht of ik kan voor u nagaan of er op een andere manier een makkelijke toegang tot het astronomielokaal te organiseren is.”

“Vindt u dat een redelijk aanbod? Of wilt u toch liever direct een overplaatsing aanvragen?” Thomasin hoopte natuurlijk van niet, want het meisje had vast vrienden in de afdeling en het was een nogal rigoureuze stap, maar Arabella leek redelijk zeker van haar zaak en leek haar wensen geprioriteerd te hebben. Dat kon Thomasin enkel respecteren.