Jump to content
Elaine Foulkes-Davenport

[1836/1837] Something brewing here

Recommended Posts

Had ze er echt last van? Dat sloeg niet echt ergens op toch? Ze had nooit last gehad van haar families verwachtingen want ze had altijd precies geweten wat ze moest doen. En het was niet echt eerlijk om te zeggen dat ze last had van die verwachtingen, want natuurlijk waren die er. Ze waren de Faulkes-Davenports, ze waren letterlijk beter dan welke familie dan ook, tuurlijk waren er verwachtingen want als zij het niet goed deden wie zouden het dan wel goed doen?

Maar, opzich, ze had er nu wel last van. Beetje maar.

Meestal niet”, zei ze een beetje sip, “maar ik ga trouwen en dat, ik weet niet hoe ik dat moet doen. En er zijn wel handboeken voor maar er zijn zoveel verschillende en hoe weet ik zeker dat de schrijvers die dom zijn? En het is gewoon heel belangrijk dat dit goed gaat want iedereen wil dat dit huwelijk slaagt ze zijn al zo lang bezig onze twee familietakken weer samen te brengen”. Dus ja, een klein beetje de hele toekomst van haar stamboom leek nu op haar schouders te liggen. En dat was niet wat ze aankon want in haar hoofd was dat altijd nog Irwins taak geweest. “Ik zou willen dat mijn broer eens kinderen ging krijgen, dan zou er in elk geval iets minder druk zijn”, mompelde ze er een beetje gefrustreerd achteraan terwijl ze naar de vloer staarde.

Ach, arme Elaine... Aan de ene kant wilde Quentin naar haar schreeuwen dat ze zich niet zo moest aanstellen, maar aan de andere kant was Quentin zelf ook heel erg allergisch voor familieverwachtingen (behalve als die hem uitkwamen, dan vond hij ze het beste ooit, maar hoe vaak kwam dat nou voor elkaar, eerlijk gezegd) en hij vond het wel echt sneu dat die verwachtingen haar zo de kop kosten. "Wat rot voor je..." zei hij zachtjes. "Maar lieve Elaine, natuurlijk gaat alles goed komen in je huwelijk. Welke man zou er niet blij zijn om met jou te trouwen?" Ze was knap, ze was jong, ze was rijk en ze was ook best aardig als ze je huiswerk niet wilde verpesten. 

"Ik bedoel, wat is het ergste dat er kan gebeuren?" 

Wat was het ergste dat er kon gebeuren? Best wel een hoop eigenlijk. Alleen door er aan te denken moest ze al bijna weer huilen. Ze wilde het zo graag goed doen, wilde haar familie geven wat ze wilden hebben. Maar dat was een stuk moeilijker dan vroeger nu er ineens verwachtingen waren. Vroeger was alles beter.

"Gewoon, wat als we elkaar niet aardig vinden als we eenmaal getrouwd zijn, wat als we alleen maar ruzie hebben en het hele plan om de twee kanten vrede te laten sluiten verpesten?.

Ze gingen geen ruzie maken hoor. Elaine was een ster in lief glimlachen, de vrede bewaren (en ondertussen de zolen uit je schoenen snijden of alle keukenkastjes beheksen zodat iedereen ze open kreeg behalve jij, als ze het niet met je eens was. Maar daar sprak ze niet over. Was een beetje het hele punt dat ze zonder woorden haar gelijk kon halen). "Ik weet niet, mijn broer heeft het al een klein beetje verpest ze hebben het eerst twee keer vis hem geprobeerd en.. oh je mag trouwens niet zeggen dat ik dat gezegd heb hoor !

Nee, Quentin kon het zich inderdaad niet voorstellen dat Elaine ooit in een ruzie terecht zou komen, want hij was bijna boos op haar geweest en kijk, nu zat hij therapeut te spelen. Ze zag er ook zo zielig uit met die grote blauwe ogen en die trillende lippen omdat ze moest huilen... Hij zuchtte diep. "Het komt vast allemaal goed," beloofde hij en hij leunde even naar voren zodat hij bemoedigend kon glimlachen. "Ik kan me niet voorstellen dat iemand ruzie met jou wil lopen maken. En anders, als hij dat wel doet, kan ik langskomen om een hartig woordje met hem te spreken?" Of iets anders.

Quentin had nog nooit in zijn leven met iemand gevochten, maar voor Elaine wilde hij het wel leren, hoor. 

"En ik zal niets zeggen, beloofd. Je kunt me vertrouwen."