Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik denk dat je de Ochtendprofeet inderdaad op een hele leuke manier in zou kunnen zetten, dat je er IC ook dingen meer mee zou kunnen doen. En meer IC dingen erin verwerken misschien (van winkels en bedrijfjes ofzo en evenementen die plaats hebben gevonden zoals "Zweinstein onder water tijdens Valentijn", "Debutantenbal ondanks grote sneeuwval toch succes", "Halloween uitje eindigt in grote nachtmerrie *padum tssk*" en dingen met het weer nu het bijvoorbeeld zo extreem is "Penguin gespot op de wegisweg", "Tovenaars gebruiken de wegen in Zweinsveld als ijsbaan", "Nieuw onderkomen gezocht voor de reuzeninktvis uit het Grote Meer wegens exteme kou", "Het regent sneeuwballen in Londen,"

oke ik zal nu ophouden haha

Ik weet van mezelf dat toen er echt van die grote edities werden uitgegeven ik nooit echt alles las. Omdat het echt soms heel veel was en eigenlijk is dat jammer, want iedereen had vast heel erg zijn best gedaan op alle stukjes, dus er stond vast veel leuks tussen. Maar soms waren er ook wel eens van die krantenberichtjes als een soort mededeling gepost en die las ik wel altijd. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met anderen, maar misschien wel goed om na te denken op wat voor manieren we het ook weer gaan presenteren :)

Edited by Evangeline Lennox

Posted (edited)

Hallo lieverds! Wat een leuk initiatief. Ik moet zeggen, ik ben een beetje overweldigd en ik wil mijn reactie hier graag kort houden, maar ik ben het zeker eens met alle positieve dingen die al zijn gezegd! Ik ben een klein beetje het overzicht kwijt, maar wat ik eruit heb kunnen vissen: Open topics - leuk. Organisatiestructuur - geheel mee eens. Zwerkbal - count me in! Ochtendprofeet - klinkt hartstikke leuk en goed!! 

Graag wil ik iets aanstippen wat al een tijdje op mijn eigen persoonlijke 'Wish List' staat, en dat heeft onder meer te maken met de 'openheid' waar hierboven al het een en ander over is geschreven, maar ook met privacy. Het is een beetje iets anders dan de onderwerpen die tot nu toe zijn langsgekomen.

Ik zou het zelf heel erg fijn vinden als in het protocol/reglement van P&P iets zou komen te staan over: het zonder toestemming van de afzender 'quoten' van berichten uit een platform naar een ander platform, waarbij de inzichtelijkheid voor de oorspronkelijke schrijver van het bericht verdwijnt. Om het even uit te leggen: ik zou het heel erg op prijs stellen als we met z'n allen zouden kunnen afspreken dat er zonder toestemming van een auteur (dus jij, lieve lezer, of ik, bijvoorbeeld) geen persoonlijke berichten worden geknipt, geplakt en op een voor de auteur ontoegankelijke plaats worden gepost/neergezet, zoals een afdelings- of crewboard, skypegesprek of whatsappgesprek, die voor de oorspronkelijke auteur niet toegankelijk is. Ik hoop dat dit niet al te juridisch is geformuleerd (sorry, dat is lastig uit te zetten, haha). Dit betekent natuurlijk niet dat je niets zou mogen zeggen tegen iemand over iemand anders, maar wel dat je niet zomaar letterlijk knipt en plakt uit persoonlijke berichten zonder toestemming van de persoon om wie het gaat.

Ik denk dat met zo'n regel veel misverstanden kunnen worden voorkomen. Ten eerste is een deel van een gesprek knippen en plakken waarschijnlijk altijd uit de context gerukt, hoewel dat met toestemming van de oorspronkelijke auteur natuurlijk geen probleem hoeft te zijn. Maar daarnaast blijft het ook voor de oorspronkelijke auteur inzichtelijk wat er precies wordt gedeeld met wie, en of de oorspronkelijke bewoordingen niet zijn aangepast. 

Nuja, dat was wat ik graag met jullie wilde delen. Voor de rest sta ik open voor alle initiatieven/werkgroepen/etc.!

Edited by Keane Cadwgan

Yay, tweede pagina! Bedankt iedereen, ik ben blij dat hier interesse voor is over het geheel genomen. En de stalktopics zijn zelfs al gedaan, zie ik!

Ineke, ik wil je niet negeren, vandaar dat ik nog reageer, maar dit wordt semi-surrealistisch. Je zei 'ik voel me hier niet prettig bij' maar bent kwaad als ik dat naar 'onprettig' formuleer. Zoals jij formuleert hoe ik initiatieven had moeten uitschrijven is vrijwel woordelijk hoe ik het heb gedaan, evenals anderen in dit topic. En als je vindt dat initiatieven genomen moeten worden in overleg met de crew, dan zijn we het daarover helaas oneens - er is geen regel die dat reflecteert, in feite zegt het overleg uitleg board het tegenovergestelde. Ik heb verder nergens gezegd ‘we moeten kijken naar hoe de crew het doet’ en dat ook niet per se bedoeld. Gewoon naar de site als geheel. Het is niet de bedoeling om je buiten te sluiten, maar je kunt je voorstellen waarom ik geen posts ga liken die me beschuldigen van machtsmisbruik of een directe aanval op de crew. De punten die je ernaast noemt, over de inhoudelijke ideeën, die gaan absoluut meegenomen in de topics waar die discussie gaat worden gevoerd en als daar iets vergeten wordt kun je het daar altijd weer aanbrengen. 

De crew zal niet verantwoordelijk gehouden worden mocht van deze initiatieven niets terechtkomen, want het is geen crew initiatief, maar een site initiatief. Mochten er admin dingen nodig zijn of iets dergelijks - maar daar zijn we nog lang niet - dan kunnen we daar als site toch gewoon iets op bedenken.

Het spijt me hoe je je voelt, dat was niet mijn bedoeling, maar dat had ik al gezegd, en ik denk daarom dat we het niet eens gaan worden en hier beter bij kunnen laten. 

Goed, zoals gezegd, het leek me praktisch voor het overzicht om als we een paar onderwerpen hadden die op te splitsen in aparte overlegtopics. Voor elk van die topics kan iemand die zich het onderwerp aantrekt of iemand die met het idee kwam zich opgeven om het topic te moderaten. Dat betekent zo af en toe samenvatten en zorgen dat alles on topic blijft en geen chaos wordt of doodloopt. Let wel: moderators kunnen ook hun mening geven, zij zijn immers ook leden, maar dat staat los van het moderaten. Als je het wil doen, superfijn, zorg wel dat je er tijd in kunt steken (niet razend veel, maar een a twee keer per week is wel prettig, ruwweg). Dat is dus geen bevel vanuit mij, want ha, dat kan ik niet, maar een commitment dat je dan aangaat :) het is inderdaad niet de bedoeling, zoals Ien zegt, dat dit allemaal weer een stille dood sterft. 

Voor nieuwe ideeen kunnen eigen topics geopend worden, vanzelfsprekend, maar ze kunnen ook hier nog gedumpt worden en als er dan interesse is gaan we gewoon voor topics openen ronde twee! Woeh. 

Wat ik ga openen:

Open topics (events, minitopics)

-Openheid (in welke vorm nog nader te bedenken)

-Zwerkbal

-Organisatiestructuur (van de crew of de site)

- De universiteit, open dagen voor zesdejaars, afstudeer dagen

- De positie van afdelingshoofden

- Ochtendprofeet 

- SE’s

- Regeltopic/postetiquette doorlopen, dit ook combineren met daila’s idee van een richtlijn? Al vind ik die nog lastig om te concretiseren, maar dit lijkt me de logische plek daarvoor.

- Koppeltopics

Stalktopics zijn al gemaakt, zag ik, koppeltopics zijn er al in meer of mindere mate maar kunnen we eventueel structureler bespreken.

NB: over de moderators: 

Topics die niet geclaimd worden moderate ik, anders is het zonde van de aangedragen suggesties.

Het zou fijn zijn als moderators zelf even de discussie uit deze Wish List samenvatten als 'start' van hun sessie. Ik geef een soort... voorschotje met de highlights, maar ik wil de discussie niet teveel sturen, want daar ben ik niet voor<3

Nog iets waarvan ik me afvroeg of mensen daar wat mee zouden willen/kunnen doen: politieke partijen en ministeriebesluiten enzo. Ik heb het idee dat het politieke aspect even sterk opleefde met de ministerverkiezingen maar ik heb het gevoel dat er nu heel wat minder mee gedaan wordt, correct me if I'm wrong. Ik ben hier btw ook niet onschuldig want mijn Thomas Silvershore is voor zover ik weet nog partijleider van MV en daar heb ik oom weinig tot niets mee gedaan, maar het lijkt me een leuk aspect en ik vroeg me af of we daar niet wat meer mee kunnen doen. Concrete ideeën heb ik helaas nog niet, maar misschien zijn er wat meer inspiratievolle mensen die dit lezen? 

Ik vond politieke besluiten altijd leuk toen we dat een tijdje deden! Dus als dat terug zou kunnen komen zou ik daar graag aan mee willen werken! Alleen niet in mijn eentje, graag xD

Posted (edited)

Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om mij te bemoeien en dat ga ik uiteindelijk ook niet doen. Ik wil alleen enkele vraagjes in de groep werpen en dan zien jullie maar wat jullie er verder mee doen xD

1- Er wordt gezegd dat dit om een wish list gaat, maar gaat dat ondertussen niet een beetje verloren door die topics te openen en het allemaal beginnen uit te werken? Of zijn die topics gewoon om te bespreken wat jullie leuk lijken? En wat dan als ze niet uitgevoerd worden? xD

2- Wat als het allemaal niet werkt? Iedereen is nu enthousiast, maar dat kan mogelijks vervagen waardoor het risico bestaat dat het allemaal stil komt te liggen. Met andere woorden, gaat er een plan b worden voorzien? Zou dat moeten bestaan of wordt ervan uitgegaan dat de crew alles dan weer gaat overnemen? 

3- Wat is eigenlijk nog de functie van die crew? Al die voorstellen tezamen, en dan spreek ik mij niet uit over de wenselijkheid ervan, zorgen toch een beetje voor dat de rol en functie van de crew uitgehold wordt. Mijn vraag is dus, wat is nog de rol/functie van hun? (En dit is niet een pleidooi om al dan niet af te schaffen of te behouden, maar eerder mijn eigen observatie waarbij ik dan vragen stel)

Zoals ik zei, ik ga er verder niet op in op mijn eigen vragen xD Het waren gewoon dingen die in mijn hoofd schoten bij het lezen van dit topic en waarvan ik het idee kreeg dat mensen niet aan gedacht hebben/negeerden/niet aan bod is gekomen.

Edited by Sebastian Kingsley

Allemaal nuttige vragen denk ik! Ik reageer gewoon zoals ik het zelf aanvoel/interpreteer, want dit is een groot brainstormtopic en geen georganiseerde watdanook, dus ik heb geen idee in hoeverre mijn aanvoelen aansluit bij dat van andere mensen in dit topic :P 

1 - Ik denk dat het wish list is in de zin van 'wat zouden we leuk vinden op de rpg, wat willen we meer zien, wat willen we nieuw leven inblazen, wat zijn leuke random nieuwe ideeën, etc'. In die zin is het een massale rpg-brainstorm waarin ideeën en wensen uitgedrukt kunnen worden. Die aparte topics zijn om de discussie levendig en overzichtelijk te houden per thema (wat gerichter brainstormen toelaat). Nu, het uiteindelijke idee is denk ik inderdaad dat de wensen waar er voldoende animo voor is ook effectief uitgevoerd worden, maar daar is denk ik niets mis mee? Als er voldoende mensen willen dat er iets gebeurt en er ook tijd en energie in willen stoppen denk ik dat dat alleen maar aan te moedigen valt. 

2 - Ik denk persoonlijk dat alles z'n beloop gelaten moet worden. Hebben er mensen energie en zin om dingen te doen? Super, dan doen we het. Maar als er geen energie/zin meer is kan het zijn dat dingen stilvallen. Dat is op zich denk ik absoluut geen probleem. Het heeft geen nut om dingen te blijven onderhouden die niet (meer) werken, en als mensen er echt voldoende om geven zullen ze er zelf wel voor zorgen dat het (al dan niet in een andere vorm) terugkeert. Een beetje zoals met de OP: het draaide goed toen het er was, maar het was op den duur wat te veel, nu zijn er nieuwe mensen, of oude mensen met nieuwe ideeën en gaat het misschien weer iets nieuws worden. En valt het binnen een week of maand of jaar stil, dan is dat zo. Evolutie en verandering zijn denk ik natuurlijke onderdelen van de rpg.

3 - Een interessante en in mijn ogen ook moeilijke vraag. Voor mij persoonlijk heeft de crew weinig tot geen nut, in die zin dat ik eigenlijk gewoon op P&P zit om te posten met de mensen waar ik plots mee heb. De meeste mededelingen en speciale dingen negeer ik (vaak onbewust) en ik heb op dit moment eerlijk gezegd geen idee van wat de crew precies doet of wie er allemaal in de crew zit. Dat is overigens niet om negatief te doen, maar gewoon om aan te geven dat sommige mensen op een heel andere manier 'lid' zijn van de rpg dan andere. Wat uiteraard wel nodig is, is een vorm van administratieve crew, die boards kan aanmaken en accounts kan instellen. Daarnaast denk ik dat een crew vooral handig is voor meer nieuwe leden, in de zin dat er dan een soort van structuur is, duidelijke aanspreekpunten etc. De meer doorwinterde rpg'ers kan je doorgaans gewoon rustig laten loslopen, maar bij nieuwe leden is het misschien zo dat ze allerlei onrealistische dingen beginnen posten of willen of niet voldoende nadenken over hun karakters of... (dit is eerder een gevoel dan iets wat ik effectief onderzocht heb, misschien kunnen doorwinterde rpg'ers ook wat controle gebruiken :P), dus voor zo'n situaties is enige vorm van controle misschien wel ok (of dat crew of een soort van adoptiedienst moet zijn laat ik in het midden). Verdere zaken zijn rpg-brede dingen: grote events of zaken die de hele rpg in theorie beïnvloeden (zoals bv het weer of een groot politiek plot). Hier kan je aan de ene kant zeggen dat het handiger is als de crew dit regelt, omdat je dan 1 'autoriteit' hebt die keuzes maakt en niet 20 personages die allemaal andere dingen proberen waar te laten zijn, anderzijds kan je ook werken met dingen als 'hey ik heb een idee voor een plot, wie doet mee?' Nu, bij grote dingen (of het nu vanuit de crew of vanuit 'gewone' leden is) heb je altijd het gevaar dat er mensen absoluut niet willen meewerken of niet willen dat hun char door het plot beïnvloed wordt etc (en daar zit je met de grens tussen 'ik wil een groot wereldveranderend plot uitbouwen' en 'ik mag niet godmoden en dit plot heeft sowieso invloed op iedereen'), maar ik weet niet in hoeverre zulke dingen effectief (zouden) gebeuren in de praktijk. 

Tot zover mijn belachelijk lange brainstorm/interpretatie, maar het waren nuttige vragen om over na te denken denk ik!

Joke heeft het allemaal prima verwoord. Dit is een brainstorm/crowdfunding van ideeen en energie. Als sommige ideeen eruit niet werken  of stilvallen, dan was er kennelijk of niet de interesse of niet de energie; dan wordt het misschien op een later moment weer opgepakt als dat er wel is. Er is dus ook geen plan B: als een plan niet werkt, werkt het niet.

Wel wil ik even onderstrepen dat veel van de ideeen, met uitzondering van de complete overhaul van de crewstructuur, naast de crew zoals we hem nu kennen kunnen bestaan. Dit topic was nooit bedoeld, in se, om de crew te vervangen, al zou dat er nu een uitvloeisel van kunnen zijn, mits we daarvoor gaan als site. 

Voor mijn mening sluit ik me overigens aan bij wat Joke heeft geschetst. Maar cruciaal: mijn mening is niet leidend, hier. Ik zal me met genoegen neerleggen bij elk initiatief wat de goedkeuring van de site kan wegdragen, en eraan proberen bij te dragen wanneer dat kan.

Hey <3

Kunnen we misschien een soort PP klantenservice doen anders ik weet niet of adoptieouders nog heel erg nodig zijn met hoeveel nieuwe leden we krijgen maar misschien iets van een paar mensen die je altijd kan uilen /berichten als je vragen hebt waar iets staat/hoe iets moet, wat persoonlijker dan het vragen topic alsnog maar zonder de hele hassle van een adoptie ouder. Dit is trouwens alleen een voorstel en niet iets wat ik zelf op zou pakken want als ik ergens niet voor geschikt ben is het costumer service omdat je dan geduld moet hebben en dat heb ik niet maar het is misschien wel iets wat handig is als er mensen zijn die het wel kunnen