Jump to content

Recommended Posts

Okay ik ga hier even reageren voor het supersnel gaat. Mind you alles in deze post is mijn visie en niet die van de Crew, but best to say - I ain't pleased with this.

Ik vind dit persoonlijk ergens ook overkomen als een aanval op de Crew - zeker omdat dit zonder het informeren van de Crew is geplaatst en dit voor onnodige strubbelingen gaat zorgen, maar dat terzijde, en buiten dat vind ik dit ook heel erg overkomen als 'dit is onze visie en dit is hoe het moet gebeuren' want hoewel het is geformuleerd als 'men hoeft er niets mee te doen, want dit is alleen brainstormen', wijzen opmerkingen als dat mensen ideeën kunnen verzamelen en dat er dan overlegt wordt, ook over serieuze opmerkingen, hier wel op.

Ten eerste dit:

Open topics openen is momenteel een crewtaak, en er staan een paar hele leuke, (events, maar ook de maandelijkse open topics, volgens mij doet Margaux die vaak, ook een van Ien gezien?) maar er zijn natuurlijk ook leuke open topics daarbuiten, bijvoorbeeld van het damesclubje dan wel het herenclubje (many thanks Giann). Als IC leraar hoor je ook lessen te openen, maar het is mijn ervaring dat er vaak niet wordt gepost, en dan soms juist weer wel ontzettend goed. Ik vroeg me dus af: hoe is het handig om dat te doen? Hoeveel behoefte is er aan open topics (eens per maand, eens per IC maand, eens per... weet ik veel, halfjaar?). Zou bij lestopics een aanvraagmogelijkheid ook een optie zijn of werkt dat dan als een ontzettende rem? Is hetzelde mogelijk voor de ‘kleine’ open topics? Of zelfs voor de events? Dat we daarvoor kunnen ‘intekenen’ of ze ‘aanbieden’?

IC topics is een crewtaak, ja, maar ik vind het ten eerste heel erg oneerlijk dat alleen Margaux (en een enkel topic van mij) bij naam zijn genoemd, terwijl deze topics letterlijk elke maand verdeeld worden. Ik heb er meer als een gepost, Margaux post ze, Gianna en Lily toen ze nog crew waren - dus om alleen die mensen te noemen vind ik een beetje... ik vind het niet eerlijk, laat ik het zo zeggen. Daarbij komen een hoop ideeën van for instance Marije, dus het is niet alleen de mensen die je ziet.

Overigens wil ik ook zeggen dat het nooit de bedoeling is geweest dat open/IC topics alleen vanuit de Crew komen. Sure, wij openen ze elke IC maand, maar dit is meer om te zorgen dat er een constante flow blijft aan open topics voor mensen om in te posten, en dat wil niet zeggen dat men dit niet zelf ook kan of mag doen. In fact, we encourage it en we worden er blij van als mensen het doen! 

Daarbij - lessen topics. In de topics waar aangevraagd werd, werd eerst alsnog niet door die mensen gepost, plus ik heb vaak genoeg gehoord dat men echt een vrijheid wil van waar ze wel en niet moeten posten. Ik denk dat er gewoon een enorme rem op komt etc. Daarbij - lessen zijn niet altijd even actief, maar we doen ons best om ze zo leuk mogelijk te maken. Bovendien, intekenen wil niet zeggen dat er gepost wordt, dus of dat zou helpen dat weet ik niet.

Nog iets waar ik zelf wel behoefte aan zou hebben is iets meer inzicht in wat de crew doet. Een tijdje geleden kwam er elke zoveel tijd een update en dat was best prettig, dan is het ietsje minder een black box. ‘k Zou het leuk vinden als daar bijvoorbeeld stond welke onderwerpen er behandeld worden, of als er bij Nieuwe Issues een rondje meningen verzamelen wordt gedaan. Natuurlijk hoeft de crew dat niet per se zelf te organiseren: het kan ook heel leuk zijn als dat nou juist een Wish List ding wordt, dat we bij een nieuw item kijken of iemand zin heeft om meningen daarover te verzamelen of moderaten, gewoon op het forum. Misschien kan daar een board binnen Overleg voor worden gemaakt, of binnen Personages en Connecties want de IC OOC scheidingslijn vind ik dus niet altijd een vloeiende. Als hier interesse voor is kan ik regelen dat dat board er komt, btw, dus ik ga niemand aan het werk zetten xDD (behalve m’n vriend maar dat mag want dat is mijn vriend en daartoe is hij contractueel verplicht).

We geven nog altijd aan in de Crew wat er is besproken als er wat besproken is. Punt blijft hierbij dat er vaak periodes zijn geweest (ook toen jij nog Crew was) waar er gerust een aardige periode voorbij ging zonder dat er dingen besproken werden. Ik vind het tevens niet de bedoeling dat er een lijst komt met welke onderwerpen er besproken worden - want het is in het verleden ook een paar keer voorgekomen dat hier echt persoonlijke issues tussen zaten, en het komt buiten dat ook echt als een gigantische aanval op de Crew (of zo zie ik het, daarbij komen dat soort issues waarbij bij voorbaat al een klap meningen zijn verzameld en dat die dan in een keer worden gepresenteerd over op iets als 'dit is hoe we het vinden, graag aanpassen, jullie hebben er geen zeggenschap op') terwijl we niet voor niets een Crew hebben om dit soort dingen te regelen. Meteen opperen dat een board als dat er komt door het Sander gewoonweg te laten doen vind ik ook echt een grove klap naar de admins etc. toe, want dit is gewoon een misbruik van macht als je het mij vraagt, en gewoonweg schandalig dat zoiets gewoon al geopperd wordt.

Persoonlijk kan ik mij heel goed vinden in de punten die Annemarie hierboven aangeeft, vooral over de maandelijkse update van de crewmembers, zodat daar wat meer openheid ontstaan zal. Ik ben nieuwsgierig naar de behind-the-scenes stuff. ( Laten we zeggen dat ik erg nostalgische gevoelens heb en graag wat dingetjes zou willen terugzien van voorheen. De vrijheid van nu is heerlijk en heel vrij, maar ik ben gebaat bij ietsjepietsje meer extraatjes (ik ben spoiled, let me)... Het is een persoonlijk iets, maar ik mis het een beetje soms. Net als het idee van Zwerkbal, ik vond de wedstrijden erg leuk, maar ben het ermee eens dat het wedstrijd element soms te fel werd. Een echte oplossing is er niet echt voor, maar misschien zijn er wat breinbrekers die een leuke vorm willen toepassen?

Zoals ik al aangaf zijn maandelijkse updates niet handig, omdat het vaak genoeg voorkomt dat er periodes zijn zonder overleg. Openheid hierbij is dan ook al key, want alles wat we kunnen prijsgeven doen we al, en alles wat neit prijsgegeven wordt zijn dingen als events die snel genoeg naar voren komen, right? Daarbij. Dingen als Zwerkbal zijn opnieuw opgestart, maar dit kwam heel snel stil te liggen, ondanks dat het wedstrijdelement weg was genomen. Ik vraag me dan af of het opnieuw opstarten wel de moeite waard is.

Over IC dingen ik denk het heel tof is als mensen gewoon ook de grotere events denk aan kerst/valentijn/kinderfeest/ect ect samen kunnen gaan organiseren. Ik denk ook dat het like helemaal prima is als er dan meerdere grote Events zijn, we hebben allemaal honderden chars en mensen kunnen zich gewoon aansluiten bij wat ze willen. Het punt is je kan van alles organiseren en zolang het zo wordt gedaan dat je gewoon kan zeggen dat je karakter er niet is of er niks mee te maken heeft zonder dat het effect heeft lijkt het me ook goed als de groepen die iets maken autonmie hebben over hoe ze dat regelen. Dit omdat altijd de mogelijkheid open blijft om met anderen of alleen het zelfde punt op jou manier te organiseren dingen kunnen langs elkaar heen bestaan. Dit ook met bijvoorbeeld dingen als zwerkbal/mini topics/Anything ic related mensen kunnen het opakken als ze willen en als anderen het liever anders zien pakken ze het ook op dan heb je misschien 3 verschillende versies maar dan kan iedereen meedoen met dat wat bij ze past. Zolang het niet iets is wat side wide gaat is dat prima.

Er zijn al mogelijkheden om als leerlingen ideeën aan te dragen voor events - deze worden echter niet tot nauwelijks benut. Buiten dat zijn er vaak genoeg al werkgroepen als events en minitopics en nakijken etc. geweest waar uiteindelijk niets mee gebeurde omdat het gewoon vrijwel direct stil kwam te liggen. Elke keer dat we zoiets opstartten, gebeurde dit, dus misschien ben ik pessimistisch hier, maar ik denk echt niet dat dit de manier is.

Betreffende minitopics - dit heb ik al geadresseerd bij An's opmerking, maar voel je vrij open topics te openen als je een idee hebt. Dit is echt niet Crew verbonden.

Ik mis die dingen zelf niet echt en zou dan niet voor een side-wide nakijken of puntensysteem zijn want zodra iets is wat anderen mensen niet kunnen negeren werkt het gewoon niet binnen het idee dat iedereen juist meer vrijheden moet krijgen. Maar ik ben wel voor mensen die zich organiseren om dingen te doen die ze tof vinden dus als mensen elkaars posts willen nakijken ga je gang. Ik had zelf toen ik nog in de crew zat wat ideeën over zwerkbal en zou dat best weer willen opakken met mensen die iets in mijn systeem zien maar als anderen een ander systeem tof vinden dan kunnen ze dat ook doen. Zoals ik zei dingen kunnen langs elkaar heen bestaan en het gaat er  voor mij vooral om dat iedereen gewoon oprecht zonder belemmering kan doen wat ze chill vinden en er geen dwang van wat voor kant dan ook is om iets op een bepaalde manier of

volgens een persoon hun visie te doen.

Ook hier ben ik het niet geheel mee eens. Ik ben, zeker omdat dit een site is waarvoor betaald wordt en dit geen invisionfree/zetaboard/tapatalk ding is, niet van mening dat dit een power-to-the-people moet worden waarbij mensen meer vrijheden hebben en er vervolgens niets gebeurd omdat het verleden te vaak heeft bewezen dat deadlines vaak genoeg al niet gehaald worden omdat men er niet is/dingen niet nakomt/whatever reason er was. Sure, ideeën opperen voor events of shit, prima. Die optie is er al en als mensen ideeën hebben moeten die zeker geopperd worden, zodat we er wat mee kunnen doen/eventueel om hulp kunnen vragen. Maar buiten dat hebben we een Crew met een reden, om te voorkomen dat mensen die enorm populair zijn/het luidst zijn automatisch hun zin krijgen omdat mensen simpelweg te geïntimideerd zijn om hier tegenin te gaan, of te graag geliked willen worden door die persoon, als ze het er niet mee eens zijn. Dat wil niet zeggen dat ideeën niet goed zijn, want er kan zeker naar gekeken worden, maar hierdoor denk ik dat iets als dit absoluut het averechtse effect heeft. De Crew is er immers om een scala een verschillende meningen bij elkaar te brengen in de hoop het een goede site te maken waarbij, desnoods door middel van concencies, de bedoeling is om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen, zelfs al houdt dat in dat niet iedereen volledig tevreden gaat zijn. Als dit ons niet is gelukt - excuses hiervoor, trouwens, maar we doen echt ons best.

I'm sorry if this is pessimistic, maar ik ben hier echt niet blij mee en dit soort dingen hebben al veel te vaak bewezen dat het gewoon niet werkt.

Posted (edited)

Hey Ien,

Niet bedoeld als aanval op de crew of wat dan ook. Gewoon een idee over hoe we op andere manieren over dingen na zouden kunnen denken, dingen waar ik tegen aanloop op de site en het idee dat anderen dat misschien eveneens hebben. Bijvoorbeeld, ik ben IC leraar, en ik vroeg me altijd af hoe ik met mijn topics het beste aan de behoefte op de site kan beantwoorden, omdat mijn lessen vaak stilliggen, maar toch ook wel af en toe gewaardeerd worden. Vergelijkbaar, ik had zelf het idee dat het misschien juist leuk zou zijn om evenementen ook te openen door niet crew leden, en vroeg me af of anderen daar ook iets in zagen. Het is dus louter en alleen een 'waar kunnen we iets mee, hoe zouden we iets efficiënter kunnen organiseren'. 

Over Sander was a. grapje en b. zodat ik jullie niet aan het werk zou zetten, want het hele idee is dat ik niet wil dat iemand anders een ander het werk hier gaat voorschrijven - dat we aanvullen waar we zelf denken dat we iets kunnen doen. Over de open topics die ik met naam heb genoemd, dat was meer een 'hey, dit is leuk en stel ik echt op prijs'. Die dingen wil ik bij voorbaat even aangeven zodat dit soort voorbeelden niet afleiden van de gedachte van het topic: een soort van ideeenbus waar iedereen zijn steentje aan kan bijdragen. 

En ja, ik heb dit topic gepost zonder met de crew te overleggen, want dat is het idee van het topic! Dat iedereen hier kan overleggen, crew of geen crew, en dat we samen leuke of originele dingen kunnen doen. Ik ben het dus ook niet geheel met je eens. 'De mogelijkheid tot ideeën staat open' maar als iemand (i.c. ik) een idee aandraag, krijg ik ontzettend op mijn donder en worden mijn ideëen over 'hey, dit lijkt me leuk' of 'kunnen we daar eens over nadenken' geïnterpreteerd als een 'klap in het gezicht van' de crew en de admins en wat niet al? Het enige wat ik hier vraag, in dit topic, is, 'zijn er ideeën om de rpg nog leuker te maken', zonder verplichtingen, zonder dat er iets aan verbonden moet worden zelfs, zonder dat wie dan ook waar dan ook toe gedwongen wordt. En als dat niet plenair besproken mag worden, dan vind ik dit wel een typische structuur voor een hobby inmiddels. 

Verder: ik moderate dit topic even (Lily dus niet) Samenvattend tot nog toe:  

-Open topics (events, minitopics)

-Openheid (in welke vorm nog nader te bedenken)

-Zwerkbal

-Organisatiestructuur

Edited by Nicholas Eversly

Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar ik blijf dit als een aanval zien, gewoon de manier waarop dit gedaan wordt en beschreven is. Ik voel me alsof ik op werk ben nu, en dit is niet eens specifiek aan mij gericht, en dat is absoluut niet positief te noemen.

Over ideeën die je hebt aangedragen en waarvoor je op je donder hebt gehad - hier weet ik niets vanaf en zal ik ook niets over zeggen, want dat kan ik niet. Het spijt me dat dit is gebeurd, maar om een topic als dit over hoe het beter kan gaan dan zo geopend wordt zonder dat de Crew iets vanaf weet, zonder zelfs maar een 'joh, is het oké als ik zoiets open?' blijf ik echt een klap in het gezicht vinden. Misschien heb ik het topic compleet verkeerd geïnterpreteerd, dat kan, maar het punt blijft dat de manier waarop dit nu gaat iets is waardoor ik me echt niet prettig voel en echt persoonlijk aangevallen voel. En again - ik spreek alleen namens mezelf.

Bovendien, als je een grapje over zoiets maak, specificeer dit dan alsjeblieft. Want ik zag het niet als grapje - ik blijf nog steeds niet zien waar de grap hem in zat. Maar ik denk dat we het over dit dan ook gewoon oneens blijven.

Posted (edited)

Dat is nu, Ien XD dit is een idee, waarvoor jij me op m'n donder geeft, weliswaar namens jezelf maar niet zachtjes. Inschatten welke ideeën wel en niet goed ontvangen worden wordt dan lastig zo en wel een drempel. Staat in het idee van het board Overleg ook expliciet 'voel je vrij om topics te openen', een vrijheid die ik heb genomen. 

Je hebt het topic inderdaad verkeerd geïnterpreteerd als je het ziet als iets anders dan een uitnodiging tot gezellig samen brainstormen over wat we het liefst zouden zien op de site. Dat is alles wat ermee is bedoeld. Het spijt me dat je je hierdoor onprettig hebt gevoeld.

Je zegt overigens bijvoorbeeld 'ik weet niet hoeveel zin het heeft weer zwerkbal te organiseren', kijk, dat is nou precies waar het topic voor is! Kijken welke dingen zin hebben of juist niet om tijd en moeite in te steken.

Een terzijde, maar ik word niet graag beschuldigd van machtsmisbruik (zonder, overigens, dat ik macht heb): ik vind dat de smiley, evenals de  tweede zin, vrij duidelijk maken dat er hier sprake is van een grapje. 'Alser interesse voor is kan ik regelen dat dat board er komt, btw, dus ik ga niemand aan het werk zetten xDD (behalve m’n vriend maar dat mag want dat is mijn vriend en daartoe is hij contractueel verplicht)'. Althans, ik hoop Sander niet doorgaans tot dingen te verplichten :). Maar anders hoop ik het nu althans uitgelegd te hebben.

Wat ik me ook afvroeg, bijvoorbeeld, is of er een andere behoefte is aan topics op Zweinstein of op de universiteit. Zijn lestopics op de uni ook graag gezien of liever andere lossere dingen?

Edited by Nicholas Eversly

8 hours ago, Nicholas Eversly said:

Dat is nu, Ien XD dit is een idee, waarvoor jij me op m'n donder geeft, weliswaar namens jezelf maar niet zachtjes. Inschatten welke ideeën wel en niet goed ontvangen worden wordt dan lastig zo en wel een drempel. Staat in het idee van het board Overleg ook expliciet 'voel je vrij om topics te openen', een vrijheid die ik heb genomen. 

Je hebt het topic inderdaad verkeerd geïnterpreteerd als je het ziet als iets anders dan een uitnodiging tot gezellig samen brainstormen over wat we het liefst zouden zien op de site. Dat is alles wat ermee is bedoeld. Het spijt me dat je je hierdoor onprettig hebt gevoeld.

Je zegt overigens bijvoorbeeld 'ik weet niet hoeveel zin het heeft weer zwerkbal te organiseren', kijk, dat is nou precies waar het topic voor is! Kijken welke dingen zin hebben of juist niet om tijd en moeite in te steken.

Een terzijde, maar ik word niet graag beschuldigd van machtsmisbruik (zonder, overigens, dat ik macht heb): ik vind dat de smiley, evenals de  tweede zin, vrij duidelijk maken dat er hier sprake is van een grapje. 'Alser interesse voor is kan ik regelen dat dat board er komt, btw, dus ik ga niemand aan het werk zetten xDD (behalve m’n vriend maar dat mag want dat is mijn vriend en daartoe is hij contractueel verplicht)'. Althans, ik hoop Sander niet doorgaans tot dingen te verplichten :). Maar anders hoop ik het nu althans uitgelegd te hebben.

Wat ik me ook afvroeg, bijvoorbeeld, is of er een andere behoefte is aan topics op Zweinstein of op de universiteit. Zijn lestopics op de uni ook graag gezien of liever andere lossere dingen?

Dat komt door de verwoording in dit topic. Dit zijn serieus geen ideeën meer als de toon en manier van schrijven van merendeel van wat er is gezegd en gesuggereerd in dit topic, al dan niet bewust, steken onder water en aanvallen richting de Crew zijn. Sure, suggesties en voor dingen open staan is prima. Als je wil weten of Zwerkbal terug kan komen, of als je wil weten hoe te bevorderen dat er meer mensen in je lessen posten, why not open a topic like: yoh, ik mis zwerkbal, zou er enige interesse zijn om te zien of dit herstart kan worden iom de Crew? en Ik merk dat er in mijn ene les wel veel gepost wordt en de ander niet en ik vroeg me af hoe ik dit kon verbeteren. Wil je weten of er behoefte is aan bepaalde topics op Uni of ZW? Post dat in plaats van dit want dat is fundamenteel anders dan hoe er nu suggesties worden neergezet.

Buiten dat, ik zie nog steeds niet in hoe ik het moet zien als een grap - en sowieso vind ik niet dat er over zulke dingen grapjes gemaakt moeten worden. 

En daarbij - het is niet onprettig voelen. Ik voel me serieus aangevallen tot op een punt dat ik er huilend van naar bed ben gegaan, ik twee uur later wakker werd en ik mezelf serieus weer opnieuw in slaap heb gehuild omdat ik zo boos, verdrietig, gefrustreerd ben en me serieus aangevallen voel. Als dit soort posts en de toon waarop de suggesties worden gemaakt dit soort reacties uitlokken, ben ik serieus van mening dat er iets fundamenteel mis is met dit topic.

Het spijt me als dit hard is, maar punt blijft dat dit serieus is hoe ik me voel en ik vind niet dat ik hier doekjes om moet winden of dit moet negeren of verzwijgen.

Ik ga toch even zeggen dat ik het echt heel vervelend vind dat mijn concerns en het feit hoe ik me voel wordt afgedaan alsof het niet relevant is omdat men het niet zo ziet als ik, of dat dit mogelijk mijn schuld is omdat ik het me teveel aantrek en er vervolgens wordt doorgegaan alsof er niets aan de hand is. Dit, plus de likes die op alles volgen behalve mijn posts ondanks het feit dat ik buiten mijn opmerkingen naar mijn insziens toch relevante concerns aandraag, geeft mij het gevoel dat wat ik ook zeg of doe dit niet goed is en ik niet goed genoeg ben voor dit soort dingen en geeft me een beetje het idee alsof ik... ik weet niet, buitengesloten wordt? Ik krijg namelijk niet echt het gevoel dat mijn gevoelens serieus worden genomen, ook al ben ik hier in de minderheid.

Ik zal even een voorbeeld noemen met hoe ik dit op vat:

Het is altijd een goed idee om zo nu en dan eens kritisch naar dingen te kijken die je sinds mensenheugenis (of site heugenis, wat een veel betere heugenis is want anything online is online foreveeeeer) zo hebt gedaan en te kijken of het anders kan of leuker kan of beter aan de wensen van anderen tegemoet kan komen.

dit (en dan voornamelijk het deel over kritisch kijken) in combinatie met het feit dat dit wordt gezien als gewoon brainstormen, komt op mij over alsof dit niet alleen een brainstormsessie is, maar dat dit daadwerkelijk dingen zijn die de crew niet goed doet en waar we naar moeten kijken. Ook omdat, ondanks dat er later voorbeelden worden gegeven over individuele dingen zoals eigen lessen, dit direct in het algemeen wordt besproken. Dit is alleen maar een voorbeeld; ik kan er meer aandragen als het nodig is. Want het punt blijft wel: als iedereen dit wil en de Crew voelt zich er niet goed bij, krijgen wij de backlash. Gaan we ermee in en het gaat nog fout: precies hetzelfde. Hierdoor krijg ik echt het gevoel dat het wordt opgedrongen - opmerkingen dat er niet beloofd kan worden dat er daadwerkelijk mee wordt gedaan daargelaten - en er letterlijk geen keus is voor ons.

Bovendien heb ik ook manieren aangedragen waarop dit soort dingen zoals suggesties beter gedaan kunnen worden, zodat ik, en mogelijk ook anderen zich beter door voelen. Dit wordt echter compleet genegeerd en men gaat gewoon door.

Buiten dat heb ik al aangegeven dat minitopics gewoon zeker geopend kunnen worden, en dit hoeft niet per se besproken te worden. Open topics kunnen worden geopend door iedereen - wij hebben alleen die stroom om het constant te houden.

Er waren buiten dat meer werkgroepen dan alleen nakijken, maar ook daar kwam niets van terecht, en ik wil dus niet zeggen dat dit meteen een voorbarige conclusie is.

Overigens ben ik er zelf ook op tegen dat AH een positie wordt als OOC HM of KO, zeker gezien er echt issues kunnen komen in een afdeling en ik niet graag zie dat deze positie OOC aan men wordt gegeven. IC dat er een IC ah bijkomt (such as Tristan was) vind ik een beetje een ander puntje, maar OOC ben ik er echt op tegen, ook omdat dit echt een punt is waarbij zichtbaarheid als Crew key is.

Posted (edited)

Even heel kort maar misschien is het ook leuk om iets te doen met een ochtendprofeet dat je de keuze kan maken om je char ook puur ic iets te laten doen?  dat je kan kiezen of je iets ooc aanpakt of met een ic topic en die link dan wel of een of andere manier gelinkt kan worden aan de profeet 

Wil graag helpen met de profeet sowieso btw!

Edited by Daniella Ingram