Jump to content
Sign in to follow this  
Reyna Cortes

Schrijftips en postetiquette

Recommended Posts

Iedereen kent het wel, het gevoel dat posten op een RPG best wel eng is. Dit is heel normaal! Er zijn nu eenmaal zo veel schrijvers die zo goed kunnen schrijven, en dat kan best wel intimiderend zijn. Als je dit gevoel wel eens hebt, dan is dit topic er om je een beetje op weg te helpen als je je niet helemaal goed voelt bij hoe je je posts schrijft. En natuurlijk verschilt iedereens schrijfstijl weer, en natuurlijk werkt het een voor jou misschien beter dan het ander, en daar is helemaal niets mis mee! Groeien doe je vanzelf en op je eigen manier, en verbeteren in schrijven gebeurt voornamelijk met oefenen en ervaring. Uiteindelijk is iedereen begonnen met posts van ongeveer twee zinnetjes lang.

 

Niet alleen is dit topic er om een aantal tips op te pikken over hoe je misschien kan verbeteren in je posts, maar ook om te verbeteren in bepaalde dingen die samengaan met de manier waarop je je posts schrijft!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schrijftips

 

- Varieer de lengte van je zinnen. Door de afwisseling in lengte van zinnen, wordt je post een stuk dynamischer en erg fijn om te lezen.

 

- Ken je personage. Hoe beter je weet wie je personage is, hoe diegene zich voelt en hoe diegene op bepaalde situaties zou reageren, hoe levendiger je personage lijkt! Hierdoor krijg je veel meer diepgang in de gedachten van je personages, en zo maak je je personages heel makkelijk, heel memorabel. Dus werk je personages goed uit, dan zullen je posts snel genoeg volgen.

 

- Post met verschillende mensen. Natuurlijk zal je na een tijdje vrienden hebben op de RPG waar je regelmatig mee post, maar het is ook leuk om eens met anderen te schrijven die misschien andere inbrengen zullen hebben voor plots, of die misschien een hele andere schrijfstijl hebben. Van het kijken naar nieuwe schrijfstijlen kan je immers ook leren! Wees dus niet bang op om iemand af te stappen, of om in een open topic te posten. Post bijvoorbeeld in evenementen, of maandelijkse topics, of misschien lessen!

 

- Durf te beschrijven. Natuurlijk is het voornamelijk belangrijk om interactie in je posts te verwerken, maar dat betekent niet dat elke post een serie van acties en dialogen hoeft te zijn! Beschrijf bijvoorbeeld de gedachten van je personage, of hoe de ruimte om je personage heen eruit ziet. Schrijven is er om je creatief te uiten en om te experimenteren, dus weet niet bang om je posts aan te vullen met mooie beschrijvingen, vind de balans tussen actie en beschrijving die voor jou werkt.

 

- Hou er rekening mee dat je vijf verschillende zintuigen hebt. Dit sluit eigenlijk aan op de vorige tip. Je hoeft natuurlijk niet altijd alle vijf zintuigen te beschrijven, maar wanneer je verschillende zintuigen in je posts verwerkt, merk je al gauw dat het makkelijker is om je in de situatie in te leven. Dus vertel wat over de zoete geur die je personage in een snoepwinkel ruikt, of de splinters die je personage voelt als diegene zijn hand over een stuk hout haalt!

 

- Bijvoeglijke naamwoorden zijn ook handig om kleur aan je post toe te voegen. Ondanks wat editors zeggen over bijvoeglijke naamwoorden, ze zijn er voor een reden. Door bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken, maak je het nog makkelijker voor lezers om inleving te tonen in jouw posts. Je kan bijvoorbeeld wel vertellen over een boek dat door je personage uit een kast wordt gehaald, maar hoe je dit boek beschrijft, zegt al veel over hoe je personage ermee omgaat. Is het verweerd? Dan krijgen lezers al gauw de indruk dat het boek een geliefd onderdeel is van je personage’s collectie; Is het oud, en ziet het er toch nieuw uit? Dan krijgen lezers misschien weer de indruk dat je personage helemaal niet zo’n lezer is, en dat het boek er voornamelijk voor de sier staat. Dit geeft ook weer een beetje diepte in je posts, en stopt tegelijkertijd kleine hints in je posts over hoe je personage iets opvat of doet.

 

- Hou je tekst boeiend. Natuurlijk zijn beschrijvingen, zintuigen en bijvoeglijke naamwoorden interessant, maar wees je er wel van bewust dat er ook iets als ‘te veel’ is. Dit houdt niet in dat je meteen al je bijvoeglijke naamwoorden hoeft te schrappen, je kan er namelijk best een paar laten staan. Echter moet je wel rekening houden met je medespelers en lezers, die het misschien niet zo aangenaam vinden om een hele post te lezen over sneeuw. Zoek dus de balans op!

 

- Voeg eens een vleugje humor toe. Hoewel er niets mis is met posts zonder humor —sommige onderwerpen kan je nu eenmaal niet zo luchtig behandelen als anderen, en dat moet je in sommige gevallen ook vooral niet doen— kunnen lange, neutrale posts zonder humor vaak een beetje langdradig uitvallen. Probeer dus grapjes in je posts te verwerken, of geef OOC commentaar op wat voor rare dingen je personages doen. Humor is op vele manieren toe te passen, zowel in korte als lange posts, en het maakt het vaak makkelijk om door posts heen te lezen, en maakt het ook nog eens leuker, niet alleen voor je lezers, maar ook voor jou.

 

- Let op correct taalgebruik. Dit is voor veel mensen misschien een moeilijk punt, soms kan je er nu eenmaal niets aan doen, en taal kan best wel moeilijk zijn! Het is dan ook niet erg om af en toe een spelfoutje te maken, maar het is fijn als die tot een minimum worden beperkt. Bepaalde tekstverwerkingprogramma’s hebben gelukkig een spelling- en/of grammaticacorrector die je hiermee kunnen helpen (denk aan word, pages, google.docx, etc). Heb je echter toch een beetje hulp nodig, dan raden we je aan om op http://taaladvies.net/ te kijken, waarop je heel wat informatie kan vinden over veel voorkomende taalproblemen. Als je ergens aan twijfelt, kan je het daar bijvoorbeeld opzoeken. Heb je graag hulp met taalproblemen bij het posten? Stuur gerust een uil naar een van de crewleden en er zal iemand gezocht worden die je posts op taalfouten naleest en je zo kan helpen minder fouten te maken in de toekomst. Heb je bijvoorbeeld dyslexie, dan zou je dit in je handtekening kunnen zetten. Zo kan iedereen er rekening mee houden.

 

- Schrijf zoals werkt voor jou. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste tip om bij te leven, want je kan natuurlijk hele verhalen schrijven met al deze tips en meer, maar niet alle tips zullen voor iedereen werken. Schrijven is het leukst als je dit op een manier doet die werkt voor jou, en als de manier waarop je schrijft je gelukkig maakt. En dit is ook terug te zien in je posts!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postetiquette

Omdat we op de RPG samen met andere personages en schrijvers schrijven, is het belangrijk om interactie zo soepel mogelijk te laten verlopen. De postetiquette kan je helpen om bepaalde dingen die je doet, die anderen iets minder fijn kunnen vinden, op te sporen en op te lossen! De postetiquette is ook hier te vinden.

 

OOC

 

 

Dit gaat over het omgaan met andere schrijvers op de site, zoals met het bedenken van topics of plots of de relaties tussen jullie karakters. Alles wat niets te maken heeft met de inhoud van een plot, post, topic of karakter.

- Pesten wordt niet getolereerd. Dit is natuurlijk een harde regel en daarom komt het volgende ook uit het regeltopic. Aangezien dit topic gaat over de omgang met mensen hoort dit ook in dit topic, zelfs al gaat het in dit topic niet om dingen waar zware consequenties aan vast zitten. Pesten, treiteren, buitensluiten of op een andere manier de rpg-sfeer voor een ander onveilig en naar maken is ten aller tijden verboden en wordt absoluut niet getolereerd. Hier wordt streng op gereageerd en zitten sterke maatregelen aan vast. Als je gepest wordt door iemand op de site, dan kan je altijd naar iemand van de crew gaan om te vertellen waar het over gaat. Wij zullen je zo goed mogelijk proberen te helpen.

- Respecteer andermans grenzen. Soms wil je schrijven over heftige onderwerpen. Dit is heel normaal en kan voor hele mooie topics zorgen. Zorg er echter voor dat je niet zo post in topics met mensen waarvan je weet dat die zich daar oncomfortabel bij voelen. Het is bijvoorbeeld geen goed idee om een post over zelfmoord te plaatsen in een open evenement waar iedereen comfortabel moet kunnen posten, of om een post over seks te schrijven in een topic met iemand die zich daar helemaal niet prettig bij voelt. Iedereen moet de site leuk kunnen vinden. Als iemand je aanspreekt op zoiets, dan kun je het beste je post editten. Als je zelf iets ziet in jouw topic waar je niet blij mee bent, wees dan niet bang om naar die persoon toe te gaan met de vraag of die het wil veranderen. Als er geweigerd wordt, mag er een crewlid bij gehaald worden die de situatie kan bekijken.

- Geef andere spelers tijd om te reageren. Stel: je zit met 3 personages in een topic (personage A,B en C). De meest beleefde volgorde om te posten is dan ABCABCABC... Natuurlijk valt het vaak voor dat A iets tegen C zegt en dat het in het topic logischer is als C daar meteen op reageert, zonder eerst een reactie van B te krijgen. Dan kan de volgorde er zo uitzien: ABCACBA... Hoewel dat natuurlijk eerst besproken moet worden tussen A, B en C. Wat echter niet de bedoeling is, is dat er plots 2 personages de hele tijd op elkaar reageren zonder ruimte te laten voor de derde persoon (ABCABABABABABABA). Dat kan jammer zijn als jullie allebei online zijn en de derde persoon niet, maar jij zou het ook niet leuk vinden als een topic plots veel verder gevorderd is omdat jij een dagje niet online kon komen.

- Let op de rol van mensen binnen een plot. We snappen allemaal dat iedereen graag een goede rol wil hebben voor hun karakters. Dat is alleen maar logisch. Let echter wel op dat je niet de rol van een ander karakter steelt voor je eigen karakter of zodanig verandert dat je het karakter van een ander in principe een andere rol geeft. Als je graag een andere rol wilt binnen een plot of je vindt dat een ander karakter niet goed binnen een bepaalde rol past, overleg dan. Verander geen dingen zonder eerst te overleggen. Plots schrijven we samen.

- Maak je karakter niet opzettelijk beter dan een ander. Karakters staan op verschillende niveau’s. Het één is arm, het ander is rijk. Sommigen zijn slim, anderen zijn dom. Maar dit moet altijd IC blijven. Een karakter dat populair, rijk en knap is heeft OOC niet meer rechten dan een karakter dat dat allemaal niet is. Ze krijgen geen voorrang bij evenementen en spelen niet automatisch een grotere rol in topics of plots. Zet jouw karakter niet als OOC beter neer dan het karakter van een ander. OOC maakt het niet uit hoe rijk en slim een karakter is of hoe hoog hun adellijke titel is, want ze zijn allemaal fictief en daarmee allemaal gelijk.

- Luister naar de meningen van anderen. Als je een plot schrijft met meerdere personen, zorg er dan voor dat je luistert naar iedereen in de groep. Iedereen zal ideeën hebben en iedereen zal ook wel eens twijfelen bij een plot en dat kan vervelend zijn als je heel graag het plot wil hebben zoals het is, maar dat is geen excuus om niet te luisteren. Zorg ervoor dat je altijd blijft overleggen. Als iemand een idee heeft, bespreek of het past. Als iemand twijfels heeft, bespreek waar de twijfels aan liggen en kijk dan of het op te lossen is. Kom zelf ook met oplossingen en meningen en zorg ervoor dat je een schrijver niet in hun eentje alles laat oplossen. Communicatie is belangrijk.

- Nee is nee. Soms heb je een plot bedacht en wil een andere schrijver daar niet aan meewerken. Dat is jammer, maar helaas gebeurt dat nou eenmaal. Accepteer een nee. Push een topic of plot niet als je weet dat een ander het daar niet mee eens is. Ga niet achter de rug om van andere mensen om je idee toch uit te voeren. Laat mensen zich niet expres schuldig voelen als ze nee zeggen. Nee is nee en iedereen moet comfortabel zijn om een idee te kunnen weigeren waar ze oncomfortabel mee zijn of dat niet zou passen bij hun karakter.

- Verander een plot niet expres tijdens het schrijven. Als een plot niet gaat zoals je had gewild, communiceer dat dan met de andere schrijver(s). Als die een plot echt niet kunnen laten lopen zoals je wil, staar je dan niet blind op het Perfecte Plot voor jouw karakter. Trek je terug uit het plot of overleg met de andere schrijvers hoe ze jouw ideeën kunnen toevoegen. Wat niet mag is het plot op een zodanige manier manipuleren dat er technisch gezien geen regels worden gebroken, maar het plot anders is dan de andere schrijvers hadden gewild en misschien niet eens meer past bij hun karakters. Door bijvoorbeeld indirect te godmoden, je karakter dingen laten doen die niet passen en niet besproken zijn of dingen beschrijven op een manier die niet bedoeld is.

- Verzin geen dingen in plots zonder te overleggen met andere schrijvers. Elk plot moet overlegd worden met alle mensen die meedoen. Maak geen beslissingen zonder te weten of andere schrijvers het daarmee eens zijn en als je dat wel doet en de andere schrijvers vragen of je dat weer wil terugdraaien, maak daar dan geen probleem van. Ga niet met sommigen in het plot achter de ruggen van anderen om dingen bespreken en besluiten maken, zonder dat anderen dat weten. Maak geen topics voor een plot zonder te bespreken dat het er komt en verwacht dan dat anderen daar posten zonder dat ze dat weten of zonder te hebben gekeken of dat wel kan of past. Zorg ervoor dat er altijd voldoende communicatie is binnen een plot. Niet alles kan of moet besproken worden, maar bij twijfel, bespreek het. Als je bang bent om een nee te krijgen, bespreek het.

- Gebruik andermans karakters niet als NPCs. We schrijven hier op de rpg samen. Plots zijn een groepsproject waar iedereen een eigen rol heeft en iedereen graag meedoet en plezier heeft. Dat lukt niet als één of twee personen de enige belangrijke karakters zijn in een plot en de ander dienst moeten doen als NPC. Als dat is besproken is dat oké, maar doe het niet zonder het te bespreken of zonder dat iemand het wil. Als je een persoon een grote rol belooft voor een karakter of op zo’n manier dingen bespreekt, zorg er dan ook voor dat dat gebeurt. Duw het karakter van een ander niet naar de achtergrond en gooi een karakter niet weg zodra het volgens jou niet meer nodig is. Dat doen we met NPCs. Niet met mensen.

- Neem andermans plots niet over. Als iemand een leuk plot heeft en je wil graag meedoen, dan is dat alleen maar leuk! Het gaat tenslotte om het samenspel. Het is echter niet de bedoeling dat je je eigen karakters belangrijker maakt in het plot dan de oorspronkelijke karakters of beslissingen maakt die niet de bedoeling zijn. Als iemand je vraagt mee te doen met een plot, kijk dan eerst of je die rol ook echt wil hebben. Neem niet het plot over om het zelf te veranderen naar hoe je het wil hebben.

- Claim mensen niet. Vrienden hebben op de rpg is natuurlijk altijd goed, maar zorg ervoor dat iedereen de ruimte heeft om met alle mensen die ze willen om te kunnen gaan. Dingen als plots en posts eisen van iemand, naar doen als ze met iemand anders willen posten, plots stelen of beïnvloeden om ervoor te zorgen dat iemands karakters meer omgaan met die van jou of op andere manieren expres ervoor zorgen dat iemand meer omgaat met jou dan met anderen wordt niet geaccepteerd.

- Zorg ervoor dat je niet aangesproken hoeft te worden. Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is helemaal niet erg. Wat het belangrijkst is, is dat het opgelost wordt en dat het niet expres gebeurt. Als je twijfelt over je acties, denk dan na voor je iets doet en denk na over hoe je het zelf zou vinden als iemand dat bij jou zou doen. Als iemand je aanspreekt, wees vriendelijk, laat ze niet expres zich schuldig voelen en verander het gedrag waar ze oncomfortabel zijn. Als de crew ingeschakeld wordt bij herhaling, wees dan ook vriendelijk, verontschuldig je en verander het gedrag. Antwoord niet alleen maar standaard met "maar dat bedoelde ik niet", maar bied ook je excuses aan, want dat je het niet zo bedoelde is uiteindelijk geen excuus. Het is ook niet de bedoeling dat men het bij herhaling van het gedrag blijft gebruiken als het enige excuus. Natuurlijk kan het voorkomen dat je iets inderdaad niet zo bedoelt. Dat gebeurt iedereen wel eens en daar zullen we als crew echt niet boos om worden. In dat geval, bespreek het met de persoon die klachten heeft en leg de situatie uit. Maak veranderingen waar ze nodig zijn, maar verder hangen daar geen gevolgen aan. Het is alleen de bedoeling dat het niet gebruikt wordt als excuus om mensen de mond te snoeren. Schakel ook geen andere mensen in om boos te worden op degene die je heeft aangesproken. De etiquette in dit topic valt niet onder de normale regels en je zal niet meteen in de problemen komen als je iets één keer doet. Veel regels hierin zal iedereen wel een keertje per ongeluk doen en daar is helemaal niets ergs aan. De crew heeft echter het recht om bij herhaling of als uitpraten niet helpt in te grijpen en je te vragen het gedrag te stoppen. We vertrouwen er echter op dat dat weinig nodig is. We willen tenslotte de site allemaal leuk houden en samen blijven schrijven.

 

 

IC

 

 

Dit gaat over het omgaan met elkaars karakters, zoals wat er in topics wordt geschreven of gedaan.

- Zet de datum waarop het topic zich afspeelt bovenaan de eerste IC-post. Zo is voor iedereen duidelijk wanneer het topic zich afspeelt en dus wanneer een ander topic eerder of later is geweest, et cetera. Als je niet precies de dag wilt toevoegen, kun je in ieder geval de maand en het jaar toevoegen. Als je wilt weten in welke maand we nu spelen, kun je in de sidebar kijken, daar staat het meestal wel!

- Inschrijven en uitschrijven. Je mag je in één post in- en uitschrijven, maar zorg er wel voor dat de rest van je posters dit ook waarderen. Als je je namelijk inschrijft, het topic overhoop gooit en je vervolgens direct weer uitschrijft, kan het zijn dat je medeposters daar niet blij mee zijn. Overleggen is dus belangrijk. Je mag ook meerdere mensen in je laatste post uitschrijven, maar zorg ervoor dat je toestemming hebt om dit te doen. Als je mensen zomaar uitschrijft, dan is dat een vorm van godmode.

- Geef andere spelers iets om op te reageren. Hou er altijd rekening mee dat je niet alleen aan het schrijven bent. Na jouw post, moeten andere mensen nog steeds kunnen reageren. Om even een heel eenvoudig voorbeeld te geven: persoon A stelt zichzelf voor en vraagt de naam van persoon B. In de tweede post kan persoon B zichzelf voorstellen en dan heeft hij uiteraard gereageerd op persoon A, maar dan heeft persoon A niet echt informatie om een volgende post mee te schrijven. Het is dan beleefd als persoon B iets vraagt of doet waarop persoon A in zijn post weer op kan reageren. Anders loopt een topic al snel dood.

- Respecteer de bedoeling van een topic. Als er bijvoorbeeld een topic is voor zwerkbal try-outs, dan is het leuk als je karakter daar naartoe gaat om er aan mee te doen. Het is niet fijn voor je mede-rpg'ers als je karakter aan komt wandelen en over iets totaal anders begint dan zwerkbal. Dit remt het topic namelijk af en geeft het een verkeerde wending.Er zijn topics waarin je op zo'n extreme manier mag binnenvallen, maar als je niet zeker bent, vraag je best eerst toestemming aan de topicstarter via uil.

- Laat je karakter niet direct een heel probleem oplossen. Soms begint een topic met een bepaald probleem wat voor chaos in een topic kan zorgen en het is aanlokkelijk om je karakter het probleem te laten oplossen, zeker als je zeker weet dat jouw karakter dat zou kunnen doen. Dit zorgt er echter vaak voor dat een topic meteen eindigt en dat is niet leuk voor de mensen die verder hadden willen gaan. Als je graag een topic wil oplossen, vraag dat dan eerst aan de starters van het topic.

- Godmode mensen niet indirect. We weten allemaal dat godmoden verboden is zonder toestemming, maar dit is ook nooit heel leuk voor de mensen waarmee je post. Dingen als: "Ze vuurde een spreuk op hem af en wist 99,9% zeker dat het zou raken, want ze was fantastisch in spreuken en raakte altijd haar doel", geven mensen minder vrijheid om te schrijven wat ze willen. Hoewel het niet tegen de regels is, is het niet fijn voor anderen.

- Negeer andermans karakters niet in topics. Vooral in open topics is het moeilijk om je karakter op iedereen te laten reageren. Je karakter hoeft ook niet te antwoorden op iets wat een ander karakter aan de andere kant van de kamer zegt over iets waar je karakter niets mee te maken heeft. Als je karakter echter in een situatie zit waar ze op logischerwijze met een bepaald karakter zouden praten of reageren, doe dat dan ook. Karakters negeren (in bijvoorbeeld een gesprek of een evenement of een ongeluk) is onbeleefd en niet leuk voor de schrijver die genegeerd wordt. Als je liever niet met een schrijver schrijft door persoonlijke redenen, zorg er dan voor dat je niet in een situatie komt waar je een schrijver moet negeren.

- Beschrijf andermans karakters zoals ze bedoeld zijn. Iedereen heeft een bepaalde visie voor een karakter als ze het schrijven en dat moet gerespecteerd worden. Als iemand hun karakter beschrijft als dapper, schrijf dan niet “X wist dat hij eigenlijk heel erg laf was“ en als iemand zegt dat hun karakter dat van jou niet mag, zeg dan niet “X kon heel erg goed omgaan met Y en had altijd hele leuke gesprekken met haar.“ Een schrijver schrijft een karakter op een bepaalde manier voor een reden. Het is niet leuk als andere mensen besluiten dat het karakter anders is. Dit geldt ook als je een karakter beschrijft in een topic waar het karakter zelf niet in is.

- Dwing karakters niet om jouw karakter te zien als iets wat niet logisch is. Het tegenovergestelde van het vorige punt. Hoe een karakter is moet altijd gerespecteerd worden. Als een karakter vriendelijk is, dan is het logisch als andere mensen niet horen te schrijven dat je karakter heel gemeen is. Er is echter een verschil tussen “X wist“ en “X vond“. Dwing niet dat het karakter van een ander jouw karakter mag of ziet als de populairste of beste persoon in de omgeving. Feiten moeten gerespecteerd worden, maar aan meningen kan men helaas niet veel doen.

- Maak andermans karakters niet minder om de jouwe beter te laten lijken. Als je graag een karakter hebt dat slim is, dan is dat helemaal oké. Het is echter niet de bedoeling dat je een karakter probeert neer te zetten als slimmer dan iedereen door bijvoorbeeld andere karakters constant te verbeteren, of je karakter meer kennis te geven dan logisch zou zijn voor hun leeftijd of positie en andere karakters erop beoordelen als zij niet volgen. Een karakter hebben dat populair is, is oké. Schrijven over hoe alle andere karakters saaier zijn dan die van jou niet. Hier is ook het verschil tussen mening en feit belangrijk. Een karakter mag natuurlijk vinden dat die de beste persoon op aarde is. Het is echter niet de bedoeling dat dat geschreven wordt als feit en niet als mening, door bijvoorbeeld dingen te schrijven als dat iedereen dat altijd zegt.

- Maak evenementen niet te persoonlijk. Evenementen zijn natuurlijk een heel goed moment om karakters bij elkaar te laten komen en samen dingen te doen. Het zijn echter wel topics voor iedereen en is het voor de rest niet altijd leuk als er belangrijke plotpunten gebeuren met een klein groepje karakters. Dit is omdat het topic dan naar die mensen getrokken worden en dat zorgt ervoor dat het evenement minder vrij is dan de bedoeling is. Als je dus een belangrijk plot in een evenement wil uitspelen, dan kun je daar een privétopic voor maken die zich afspeelt op het evenement. Zo kun je makkelijk je plots uitspelen, maar zorg je er niet voor dat de rest gedwongen is erop te reageren.

- “Graag x eerst laten posten“ betekent dat de schrijvers graag willen dat dat ook gebeurt. Wil je er wel heel graag nu al posten of is het al een paar weken en heeft diegene nog niet gereageerd? Stuur dan een uiltje naar de poster van het topic! Wie weet valt er wel wat te regelen en kun je alsnog gaan posten!

 

 

Personagedossiers en Karaktercreatie

 

 

Dit gaat over alles dat te maken heeft met het creëren van karakters.

- Maak je eigen karakters. We hebben hier op de site hele goede karakters en het is logisch als je soms naar een karakter kijkt en denkt: "Ik wil dat mijn karakter ook zo is." Het is ook helemaal niet erg om inspiratie te halen uit andere karakters, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met een rpg. Zorg er echter voor dat je een karakter niet kopieert. Dit is niet leuk voor de schrijver van het originele karakter en het is uiteindelijk ook niet heel fijn om met zo'n karakter te schrijven. Het is beter om je eigen fantastische karakter te maken.

- Ga verantwoordelijk om met je speciale eigenschappen. Als een speciale eigenschap goedgekeurd is of het in eerste instantie niet aangevraagd had hoeven worden, verander dan de eigenschap na goedkeuring niet zodanig dat het alsnog of opnieuw aangevraagd had moeten worden. Maak een speciale eigenschap niet expres “crew-friendly“ zodat je toestemming krijgt waarna je alles verandert. Als je later dingen erbij bedenkt die de eigenschap zouden veranderen of godmode-gevaar zouden vormen voor andere karakters, vraag dan om toestemming van de crew.
Als je karakter een speciale eigenschap heeft dat karakters zou moeten godmoden, zorg dan altijd voor toestemming en accepteer altijd een nee. Als iemand bijvoorbeeld een karakter iets geheims wil laten doen, zeg dan niet “maar mijn karakter zou daar automatisch achter komen, want hij leest gedachten.“ Maak geen karakters met permanent controlerende krachten. Het is oncomfortabel voor mensen om constant maar nee te moeten zeggen en het is niet leuk om bang te moeten zijn dat je een plot niet goed kan uitvoeren omdat iemand een karakter heeft met krachten als gedachten lezen zonder restricties, automatische zienerkrachten of eindeloze bovennatuurlijke intelligentie. Zorg er altijd voor dat je karakter geen restricties vormt voor andere karakters.

- Maak je karakter niet perfect. Een slim karakter is compleet oké. Een mooi karakter is ook oké. Een karakter dat het slimste, mooiste, geweldigste, vriendelijkste en sterkste persoon van de rpg is, is minder leuk voor andere schrijvers. Een realistischere manier van het creëren van een karakter is leuker voor andere schrijvers en uiteindelijk ook voor jezelf. Schrijf een aantal slechte eigenschappen en laat je karakter fouten maken of domme dingen zeggen of dingen verliezen. Dan merk je dat dat ook heel leuk is om te schrijven en dat andere schrijvers daar veel beter op reageren dan op een karakter dat altijd standaard beter is dan dat van hen.

- Geef je karakters geen rollen die maar één karakter in de omgeving zou kunnen hebben. Er is een verschil tussen bijvoorbeeld zeggen dat je karakter populair was en zeggen dat je karakter het populairste van de hele school was. Daarmee zeg je bijvoorbeeld automatisch dat mensen zo’n veertien jaar rond jouw karakter allemaal minder waren dan dat van jou. Hetzelfde geldt voor een karakter dat de beste cijfers van de school haalde of de mooiste vrouw van Engeland is. Je godmode hiermee automatisch dat andere karakters niet zo goed zijn als dat van jou en zo haal je een zekere mate van controle weg bij de andere schrijvers.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×