Jump to content
Pumpkins & Parchment RPG
  • Announcements

    • Theodore Whitford

      Nieuwe versie van het board!   09/23/17

      Hoi iedereen! Om te zorgen dat jullie allemaal veilig en probleemloos kunnen posten, is er af en toe een update nodig. We zijn nu overgegaan op versie 4.2, waardoor alles weer voor langere tijd goed zou moeten werken. Gaat er iets mis, laat het even weten! Liefs,   Sander
Sign in to follow this  
Evangeline Lennox

Schrijftips en postetiquette

Recommended Posts

Ik ken het gevoel maar al te goed: je kijkt naar het scherm en ziet een waanzinnig fantastische post staan. Hij is grappig, leest vlot, bevat voldoende informatie maar ook niet te veel. En het ergst van al? Hij is niet de jouwe. Posten op rpg kan behoorlijk eng zijn, zeker als je het idee hebt dat iedereen veel beter kan schrijven dan jij.

Gelukkig is er nu dit topic waarin tips staan die je zullen helpen de beste schrijver ter wereld te worden! Goed, ik overdrijf. Er staan tips in die je op weg zullen helpen een betere schrijver te worden. De beste schrijver kan je maar op één manier worden: door te schrijven. En te blijven schrijven. En nog veel meer te blijven schrijven. Ik zal je een geheim verklappen: al die personen die zoveel beter kunnen schrijven dan jij? Ze schrijven niet beter. Ze schrijven langer. En dat bedoel ik niet in postlengte, maar in tijd. De meeste rp'ers die je hier ziet zijn begonnen met ontzettend eenvoudige posts die net uit vier zinnen bestonden, maar kijk hoe ze nu schrijven. Het is vaak zelfs dankzij de rpg dat ze zulke goede schrijvers geworden zijn.

Maar een goede schrijver is uiteraard nog geen goede rp'er. Je kan een schitterende post schrijven waar niemand op kan reageren en zo een topic verpesten. Heb je graag een paar tips over hoe je een echte rp-gentleman of gentlewoman wordt? Lees dan verder en voor je het weet ben je de beste schrijver één beste rp'er die er bestaat.

Waar wacht je nog op? Tips lezen en posten, verdorie!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schrijftips

Varieer de lengte van je zinnen. Dit leest aangenaam omdat het zorgt voor afwisseling. Een tekst die vol staat met korte of net lange zinnen leest bijzonder irritant.

Ken je personage. Een goed uitgewerkt personage zorgt voor goed uitgewerkte posts, omdat je dan beter kan inschatten (en dus ook beschrijven) hoe je personage op allerlei situaties reageert.

Post met verschillende mensen. Het is normaal dat je na een tijdje vrienden zal hebben op de rpg waarmee je graag post, maar durf toch eens iemand anders aan te spreken of een topic binnen te vallen met mensen waarmee je nog nooit geschreven hebt. Iedereen heeft immers een eigen schrijfstijl en door met verschillende stijlen in contact te komen, kan je zelf ook je eigen stijl vinden en verbeteren.

Durf te beschrijven. Ja, het is vooral belangrijk om te weten wat je personage doet en zegt, maar je mag je post gerust inkleden. Zo kan iedereen zich beter in de situatie inleven en heb je een fijner topic. Alleen maar actie en dialoog haalt zowat alle creativiteit uit je schrijven. Al is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat je tekst plots alleen maar beschrijvingen bevat.

Hou er rekening mee dat je vijf verschillende zintuigen hebt. Je hoeft die natuurlijk nooit allemaal altijd te beschrijven, maar durf eens te vertellen over geuren en smaken in plaats van enkel te beschrijven wat je personage ziet. Dit maakt je tekst echter en boeiender.

Bijvoeglijke naamwoorden zijn ook handig om kleur aan je post toe te voegen. Ga nu alsjeblieft niet voor elk woord twee bijvoeglijke naamwoorden zetten (niemand wil een post lezen vol zinnen als 'de grote gespierde man liep naar de grijze stenen trap met elegante, vastberaden passen') maar af en toe eens een adjectief kan een tekst zoveel leuker maken.

Hou je tekst boeiend. Goed, er zijn personen die erin slagen een hilarische paragraaf te schrijven uit een standpunt van een sneeuwvlokje, maar hou je - zeker in het begin - bij zaken die ertoe doen.

Voeg eens een vleugje humor toe. Een lange post zonder humor wordt al snel langdradig, een korte post zonder humor wordt vaak als 'slecht' gezien. Humor is natuurlijk relatief, maar je kan vast wel een aantal grappige dingen verzinnen om in je post te verwerken.

Let op correct taalgebruik. Ik besef dat dit een moeilijk punt is voor veel mensen, maar een post vol taalfouten is behoorlijk ergerlijk en wordt minder graag gelezen. Dit forum bevat gelukkig een spellingcorrector die er heel wat fouten uit zal halen, maar er zijn uiteraard nog een heleboel andere fouten die je kan maken. Een handige site is http://taaladvies.net/ waarop je heel wat informatie kan vinden over veel voorkomende taalproblemen. Als je ergens aan twijfelt, kan je het daar steeds opzoeken. Heb je graag hulp met taalproblemen bij het posten? Stuur dan een uil naar een van de leraren en er zal iemand gezocht worden die je posts op taalfouten naleest en je zo kan helpen minder fouten te maken in de toekomst. Heb je dyslexie? Zet dit dan in je handtekening, zodat iedereen er rekening mee kan houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postetiquette

 

Het leuke aan een rpg is dat je samen met andere personages een verhaal schrijft. Die interactie is ontzettend belangrijk. Daarom is het ook even belangrijk dat je ervoor zorgt dat die interactie vlot verloopt. Hier volgen alvast een aantal beleefdheidstips.

 

OOC

 

 

Dit gaat over het omgaan met andere schrijvers op de site, zoals met het bedenken van topics of plots of de relaties tussen jullie karakters. Alles wat niets te maken heeft met de inhoud van een plot, post, topic of karakter.

 

- Respecteer andermans grenzen. Soms wil je schrijven over heftige onderwerpen. Dit is heel normaal en kan voor hele mooie topics zorgen. Zorg er echter voor dat je niet zo post in topics met mensen waarvan je weet dat die zich daar oncomfortabel bij voelen. Het is bijvoorbeeld geen goed idee om een post over zelfmoord te plaatsen in een open evenement waar iedereen comfortabel moet kunnen posten, of om een post over seks te schrijven in een topic met iemand die zich daar helemaal niet prettig bij voelt. Iedereen moet de site leuk kunnen vinden. Als iemand je aanspreekt op zoiets, dan kun je het beste je post editten. Als je zelf iets ziet in jouw topic waar je niet blij mee bent, wees dan niet bang om naar die persoon toe te gaan met de vraag of die het wil veranderen. Als er geweigerd wordt, mag er een crewlid bij gehaald worden die de situatie kan bekijken.

 

- Geef andere spelers tijd om te reageren. Stel: je zit met 3 personages in een topic (personage A,B en C). De meest beleefde volgorde om te posten is dan ABCABCABC... Natuurlijk valt het vaak voor dat A iets tegen C zegt en dat het in het topic logischer is als C daar meteen op reageert, zonder eerst een reactie van B te krijgen. Dan kan de volgorde er zo uitzien: ABCACBA... Hoewel dat natuurlijk eerst besproken moet worden tussen A, B en C. Wat echter niet de bedoeling is, is dat er plots 2 personages de hele tijd op elkaar reageren zonder ruimte te laten voor de derde persoon (ABCABABABABABABA). Dat kan jammer zijn als jullie allebei online zijn en de derde persoon niet, maar jij zou het ook niet leuk vinden als een topic plots veel verder gevorderd is omdat jij een dagje niet online kon komen.

 

- Let op de rol van mensen binnen een plot. We snappen allemaal dat iedereen graag een goede rol wil hebben voor hun karakters. Dat is alleen maar logisch. Let echter wel op dat je niet de rol van een ander karakter steelt voor je eigen karakter of zodanig verandert dat je het karakter van een ander in principe een andere rol geeft. Als je graag een andere rol wilt binnen een plot of je vindt dat een ander karakter niet goed binnen een bepaalde rol past, overleg dan. Verander geen dingen zonder eerst te overleggen. Plots schrijven we samen.

 

- Maak je karakter niet opzettelijk beter dan een ander. Karakters staan op verschillende niveau’s. Het één is arm, het ander is rijk. Sommigen zijn slim, anderen zijn dom. Maar dit moet altijd IC blijven. Een karakter dat populair, rijk en knap is heeft OOC niet meer rechten dan een karakter dat dat allemaal niet is. Ze krijgen geen voorrang bij evenementen en spelen niet automatisch een grotere rol in topics of plots. Zet jouw karakter niet als OOC beter neer dan het karakter van een ander. OOC maakt het niet uit hoe rijk en slim een karakter is of hoe hoog hun adellijke titel is, want ze zijn allemaal fictief en daarmee allemaal gelijk.

 

- Luister naar de meningen van anderen. Als je een plot schrijft met meerdere personen, zorg er dan voor dat je luistert naar iedereen in de groep. Iedereen zal ideeën hebben en iedereen zal ook wel eens twijfelen bij een plot en dat kan vervelend zijn als je heel graag het plot wil hebben zoals het is, maar dat is geen excuus om niet te luisteren. Zorg ervoor dat je altijd blijft overleggen. Als iemand een idee heeft, bespreek of het past. Als iemand twijfels heeft, bespreek waar de twijfels aan liggen en kijk dan of het op te lossen is. Kom zelf ook met oplossingen en meningen en zorg ervoor dat je een schrijver niet in hun eentje alles laat oplossen. Communicatie is belangrijk.

 

- Nee is nee. Soms heb je een plot bedacht en wil een andere schrijver daar niet aan meewerken. Dat is jammer, maar helaas gebeurt dat nou eenmaal. Accepteer een nee. Push een topic of plot niet als je weet dat een ander het daar niet mee eens is. Ga niet achter de rug om van andere mensen om je idee toch uit te voeren. Laat mensen zich niet expres schuldig voelen als ze nee zeggen. Nee is nee en iedereen moet comfortabel zijn om een idee te kunnen weigeren waar ze oncomfortabel mee zijn of dat niet zou passen bij hun karakter.

 

- Verander een plot niet expres tijdens het schrijven. Als een plot niet gaat zoals je had gewild, communiceer dat dan met de andere schrijver(s). Als die een plot echt niet kunnen laten lopen zoals je wil, staar je dan niet blind op het Perfecte Plot voor jouw karakter. Trek je terug uit het plot of overleg met de andere schrijvers hoe ze jouw ideeën kunnen toevoegen. Wat niet mag is het plot op een zodanige manier manipuleren dat er technisch gezien geen regels worden gebroken, maar het plot anders is dan de andere schrijvers hadden gewild en misschien niet eens meer past bij hun karakters. Door bijvoorbeeld indirect te godmoden, je karakter dingen laten doen die niet passen en niet besproken zijn of dingen beschrijven op een manier die niet bedoeld is.

 

- Verzin geen dingen in plots zonder te overleggen met andere schrijvers. Elk plot moet overlegd worden met alle mensen die meedoen. Maak geen beslissingen zonder te weten of andere schrijvers het daarmee eens zijn en als je dat wel doet en de andere schrijvers vragen of je dat weer wil terugdraaien, maak daar dan geen probleem van. Ga niet met sommigen in het plot achter de ruggen van anderen om dingen bespreken en besluiten maken, zonder dat anderen dat weten. Maak geen topics voor een plot zonder te bespreken dat het er komt en verwacht dan dat anderen daar posten zonder dat ze dat weten of zonder te hebben gekeken of dat wel kan of past. Zorg ervoor dat er altijd voldoende communicatie is binnen een plot. Niet alles kan of moet besproken worden, maar bij twijfel, bespreek het. Als je bang bent om een nee te krijgen, bespreek het.

 

- Gebruik andermans karakters niet als NPCs. We schrijven hier op de rpg samen. Plots zijn een groepsproject waar iedereen een eigen rol heeft en iedereen graag meedoet en plezier heeft. Dat lukt niet als één of twee personen de enige belangrijke karakters zijn in een plot en de ander dienst moeten doen als NPC. Als dat is besproken is dat oké, maar doe het niet zonder het te bespreken of zonder dat iemand het wil. Als je een persoon een grote rol belooft voor een karakter of op zo’n manier dingen bespreekt, zorg er dan ook voor dat dat gebeurt. Duw het karakter van een ander niet naar de achtergrond en gooi een karakter niet weg zodra het volgens jou niet meer nodig is. Dat doen we met NPCs. Niet met mensen.

 

- Neem andermans plots niet over. Als iemand een leuk plot heeft en je wil graag meedoen, dan is dat alleen maar leuk! Het gaat tenslotte om het samenspel. Het is echter niet de bedoeling dat je je eigen karakters belangrijker maakt in het plot dan de oorspronkelijke karakters of beslissingen maakt die niet de bedoeling zijn. Als iemand je vraagt mee te doen met een plot, kijk dan eerst of je die rol ook echt wil hebben. Neem niet het plot over om het zelf te veranderen naar hoe je het wil hebben.

 

- Claim mensen niet. Vrienden hebben op de rpg is natuurlijk altijd goed, maar zorg ervoor dat iedereen de ruimte heeft om met alle mensen die ze willen om te kunnen gaan. Dingen als plots en posts eisen van iemand, naar doen als ze met iemand anders willen posten, plots stelen of beïnvloeden om ervoor te zorgen dat iemands karakters meer omgaan met die van jou of op andere manieren expres ervoor zorgen dat iemand meer omgaat met jou dan met anderen wordt niet geaccepteerd.

 

- Zorg ervoor dat je niet aangesproken hoeft te worden. Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is helemaal niet erg. Wat het belangrijkst is, is dat het opgelost wordt en dat het niet expres gebeurt. Als je twijfelt over je acties, denk dan na voor je iets doet en denk na over hoe je het zelf zou vinden als iemand dat bij jou zou doen. Als iemand je aanspreekt, wees vriendelijk, laat ze niet expres zich schuldig voelen en verander het gedrag waar ze oncomfortabel zijn. Als de crew ingeschakeld wordt bij herhaling, wees dan ook vriendelijk, verontschuldig je en verander het gedrag. Antwoord niet standaard met "maar dat bedoelde ik niet", want dat is uiteindelijk geen excuus. Schakel ook geen andere mensen in om boos te worden op degene die je heeft aangesproken. De etiquette in dit topic valt niet onder de normale regels en je zal niet meteen in de problemen komen als je iets één keer doet. Veel regels hierin zal iedereen wel een keertje per ongeluk doen en daar is helemaal niets ergs aan. De crew heeft echter het recht om bij herhaling of als uitpraten niet helpt in te grijpen en je te vragen het gedrag te stoppen.

 

 

IC

 

 

Dit gaat over het omgaan met elkaars karakters, zoals wat er in topics wordt geschreven of gedaan.

 

- Zet de datum waarop het topic zich afspeelt bovenaan de eerste IC-post. Zo is voor iedereen duidelijk wanneer het topic zich afspeelt en dus wanneer een ander topic eerder of later is geweest, et cetera. Als je niet precies de dag wilt toevoegen, kun je in ieder geval de maand en het jaar toevoegen. Als je wilt weten in welke maand we nu spelen, kun je in de sidebar kijken, daar staat het meestal wel!

 

- Inschrijven en uitschrijven. Je mag je in één post in- en uitschrijven, maar zorg er wel voor dat de rest van je posters dit ook waarderen. Als je je namelijk inschrijft, het topic overhoop gooit en je vervolgens direct weer uitschrijft, kan het zijn dat je medeposters daar niet blij mee zijn. Overleggen is dus belangrijk. Je mag ook meerdere mensen in je laatste post uitschrijven, maar zorg ervoor dat je toestemming hebt om dit te doen. Als je mensen zomaar uitschrijft, dan is dat een vorm van godmode.

 

- Geef andere spelers iets om op te reageren. Hou er altijd rekening mee dat je niet alleen aan het schrijven bent. Na jouw post, moeten andere mensen nog steeds kunnen reageren. Om even een heel eenvoudig voorbeeld te geven: persoon A stelt zichzelf voor en vraagt de naam van persoon B. In de tweede post kan persoon B zichzelf voorstellen en dan heeft hij uiteraard gereageerd op persoon A, maar dan heeft persoon A niet echt informatie om een volgende post mee te schrijven. Het is dan beleefd als persoon B iets vraagt of doet waarop persoon A in zijn post weer op kan reageren. Anders loopt een topic al snel dood.

 

- Respecteer de bedoeling van een topic. Als er bijvoorbeeld een topic is voor zwerkbal try-outs, dan is het leuk als je karakter daar naartoe gaat om er aan mee te doen. Het is niet fijn voor je mede-rpg'ers als je karakter aan komt wandelen en over iets totaal anders begint dan zwerkbal. Dit remt het topic namelijk af en geeft het een verkeerde wending.Er zijn topics waarin je op zo'n extreme manier mag binnenvallen, maar als je niet zeker bent, vraag je best eerst toestemming aan de topicstarter via uil.

 

- Laat je karakter niet direct een heel probleem oplossen. Soms begint een topic met een bepaald probleem wat voor chaos in een topic kan zorgen en het is aanlokkelijk om je karakter het probleem te laten oplossen, zeker als je zeker weet dat jouw karakter dat zou kunnen doen. Dit zorgt er echter vaak voor dat een topic meteen eindigt en dat is niet leuk voor de mensen die verder hadden willen gaan. Als je graag een topic wil oplossen, vraag dat dan eerst aan de starters van het topic.

 

- Godmode mensen niet indirect. We weten allemaal dat godmoden verboden is zonder toestemming, maar dit is ook nooit heel leuk voor de mensen waarmee je post. Dingen als: "Ze vuurde een spreuk op hem af en wist 99,9% zeker dat het zou raken, want ze was fantastisch in spreuken en raakte altijd haar doel", geven mensen minder vrijheid om te schrijven wat ze willen. Hoewel het niet tegen de regels is, is het niet fijn voor anderen.

 

- Negeer andermans karakters niet in topics. Vooral in open topics is het moeilijk om je karakter op iedereen te laten reageren. Je karakter hoeft ook niet te antwoorden op iets wat een ander karakter aan de andere kant van de kamer zegt over iets waar je karakter niets mee te maken heeft. Als je karakter echter in een situatie zit waar ze op logischerwijze met een bepaald karakter zouden praten of reageren, doe dat dan ook. Karakters negeren (in bijvoorbeeld een gesprek of een evenement of een ongeluk) is onbeleefd en niet leuk voor de schrijver die genegeerd wordt. Als je liever niet met een schrijver schrijft door persoonlijke redenen, zorg er dan voor dat je niet in een situatie komt waar je een schrijver moet negeren.

 

- Beschrijf andermans karakters zoals ze bedoeld zijn. Iedereen heeft een bepaalde visie voor een karakter als ze het schrijven en dat moet gerespecteerd worden. Als iemand hun karakter beschrijft als dapper, schrijf dan niet “X wist dat hij eigenlijk heel erg laf was“ en als iemand zegt dat hun karakter dat van jou niet mag, zeg dan niet “X kon heel erg goed omgaan met Y en had altijd hele leuke gesprekken met haar.“ Een schrijver schrijft een karakter op een bepaalde manier voor een reden. Het is niet leuk als andere mensen besluiten dat het karakter anders is. Dit geldt ook als je een karakter beschrijft in een topic waar het karakter zelf niet in is.

 

- Dwing karakters niet om jouw karakter te zien als iets wat niet logisch is. Het tegenovergestelde van het vorige punt. Hoe een karakter is moet altijd gerespecteerd worden. Als een karakter vriendelijk is, dan is het logisch als andere mensen niet horen te schrijven dat je karakter heel gemeen is. Er is echter een verschil tussen “X wist“ en “X vond“. Dwing niet dat het karakter van een ander jouw karakter mag of ziet als de populairste of beste persoon in de omgeving. Feiten moeten gerespecteerd worden, maar aan meningen kan men helaas niet veel doen.

 

- Maak andermans karakters niet minder om de jouwe beter te laten lijken. Als je graag een karakter hebt dat slim is, dan is dat helemaal oké. Het is echter niet de bedoeling dat je een karakter probeert neer te zetten als slimmer dan iedereen door bijvoorbeeld andere karakters constant te verbeteren, of je karakter meer kennis te geven dan logisch zou zijn voor hun leeftijd of positie en andere karakters erop beoordelen als zij niet volgen. Een karakter hebben dat populair is, is oké. Schrijven over hoe alle andere karakters saaier zijn dan die van jou niet. Hier is ook het verschil tussen mening en feit belangrijk. Een karakter mag natuurlijk vinden dat die de beste persoon op aarde is. Het is echter niet de bedoeling dat dat geschreven wordt als feit en niet als mening, door bijvoorbeeld dingen te schrijven als dat iedereen dat altijd zegt.

 

- Maak evenementen niet te persoonlijk. Evenementen zijn natuurlijk een heel goed moment om karakters bij elkaar te laten komen en samen dingen te doen. Het zijn echter wel topics voor iedereen en is het voor de rest niet altijd leuk als er belangrijke plotpunten gebeuren met een klein groepje karakters. Dit is omdat het topic dan naar die mensen getrokken worden en dat zorgt ervoor dat het evenement minder vrij is dan de bedoeling is. Als je dus een belangrijk plot in een evenement wil uitspelen, dan kun je daar een privétopic voor maken die zich afspeelt op het evenement. Zo kun je makkelijk je plots uitspelen, maar zorg je er niet voor dat de rest gedwongen is erop te reageren.

 

- “Graag x eerst laten posten“ betekent dat de schrijvers graag willen dat dat ook gebeurt. Wil je er wel heel graag nu al posten of is het al een paar weken en heeft diegene nog niet gereageerd? Stuur dan een uiltje naar de poster van het topic! Wie weet valt er wel wat te regelen en kun je alsnog gaan posten!

 

 

Personagedossier en karaktercreatie

 

 

Dit gaat over alles dat te maken heeft met het creëren van karakters.

 

- Maak je eigen karakters. We hebben hier op de site hele goede karakters en het is logisch als je soms naar een karakter kijkt en denkt: "Ik wil dat mijn karakter ook zo is." Het is ook helemaal niet erg om inspiratie te halen uit andere karakters, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met een rpg. Zorg er echter voor dat je een karakter niet kopieert. Dit is niet leuk voor de schrijver van het originele karakter en het is uiteindelijk ook niet heel fijn om met zo'n karakter te schrijven. Het is beter om je eigen fantastische karakter te maken.

 

- Ga verantwoordelijk om met je speciale eigenschappen. Als een speciale eigenschap goedgekeurd is of het in eerste instantie niet aangevraagd had hoeven worden, verander dan de eigenschap na goedkeuring niet zodanig dat het alsnog of opnieuw aangevraagd had moeten worden. Maak een speciale eigenschap niet expres “crew-friendly“ zodat je toestemming krijgt waarna je alles verandert. Als je later dingen erbij bedenkt die de eigenschap zouden veranderen of godmode-gevaar zouden vormen voor andere karakters, vraag dan om toestemming van de crew.

Als je karakter een speciale eigenschap heeft dat karakters zou moeten godmoden, zorg dan altijd voor toestemming en accepteer altijd een nee. Als iemand bijvoorbeeld een karakter iets geheims wil laten doen, zeg dan niet “maar mijn karakter zou daar automatisch achter komen, want hij leest gedachten.“ Maak geen karakters met permanent controlerende krachten. Het is oncomfortabel voor mensen om constant maar nee te moeten zeggen en het is niet leuk om bang te moeten zijn dat je een plot niet goed kan uitvoeren omdat iemand een karakter heeft met krachten als gedachten lezen zonder restricties, automatische zienerkrachten of eindeloze bovennatuurlijke intelligentie. Zorg er altijd voor dat je karakter geen restricties vormt voor andere karakters.

 

- Maak je karakter niet perfect. Een slim karakter is compleet oké. Een mooi karakter is ook oké. Een karakter dat het slimste, mooiste, geweldigste, vriendelijkste en sterkste persoon van de rpg is, is minder leuk voor andere schrijvers. Een realistischere manier van het creëren van een karakter is leuker voor andere schrijvers en uiteindelijk ook voor jezelf. Schrijf een aantal slechte eigenschappen en laat je karakter fouten maken of domme dingen zeggen of dingen verliezen. Dan merk je dat dat ook heel leuk is om te schrijven en dat andere schrijvers daar veel beter op reageren dan op een karakter dat altijd standaard beter is dan dat van hen.

 

- Geef je karakters geen rollen die maar één karakter in de omgeving zou kunnen hebben. Er is een verschil tussen bijvoorbeeld zeggen dat je karakter populair was en zeggen dat je karakter het populairste van de hele school was. Daarmee zeg je bijvoorbeeld automatisch dat mensen zo’n veertien jaar rond jouw karakter allemaal minder waren dan dat van jou. Hetzelfde geldt voor een karakter dat de beste cijfers van de school haalde of de mooiste vrouw van Engeland is. Je godmode hiermee automatisch dat andere karakters niet zo goed zijn als dat van jou en zo haal je een zekere mate van controle weg bij de andere schrijvers.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×