Jump to content

Alexis Eversly

Admin
  • Content count

    861
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    127

Alexis Eversly last won the day on November 1

Alexis Eversly had the most liked content!

1 Follower

About Alexis Eversly

  • Rank
    A constellation hidden in the dark
  • Birthday 06/ 5/90

OOC Profiel Informatie

  • Membergroups
    DM
  • Naam
    Gianna

Profile Fields

Recent Profile Visitors

9,822 profile views
  1. Vragentopic

    Geregeld! Maakt niet uit, hoor, alle topics mogen weer teruggeplaatst worden!
  2. Vragentopic

    Verwijderd!
  3. Vragentopic

    Daar doen we nooit moeilijk over! Zal je later omzetten
  4. Hoe en wat: een forum

    Profielgegevens en informatie Als je je eenmaal aangemeld hebt op het forum, kun je het profiel van je personage aanpassen. Dat doe je door op je naam rechtsbovenin te klikken en dan naar "Profiel" te gaan. Door dan in het nieuwe scherm op "Edit Profiel" te klikken, krijg je een pop-up met allerlei informatie die je aan kunt passen. - Je ondertitel is een zin die onder je naam komt te staan links van een post. Hier kun je een mooie, poëtische zin in hebben als je wilt, zoals de meeste mensen doen, maar je bent niet verplicht iets in te vullen. - Je verjaardag spreekt voor zich. Je hoeft dit ook niet in te vullen, je mag deze informatie best voor jezelf houden! - Je kunt status updates maken in je profiel, als je iets wilt delen met de RPG, maar we maken hier niet veel gebruik van. - Je kunt natuurlijk altijd een link invullen naar je eigen website. - Heb je een skype account kun je hier de naam invullen, maar omdat deze informatie ook makkelijk te vinden is op het internet, raden we dit niet aan. Als je in je personagedossier aangeeft dat je interesse hebt om in de skypegroep te komen, komt er vanzelf iemand naar je toe via een persoonlijk bericht om je om je skypenaam te vragen. - Bij naam kun je aangeven hoe je graag wilt dat mensen je aanspreken. Vul hier alsjeblieft niet je hele naam in. Je kunt er ook voor kiezen om een bijnaam te gebruiken, als je je daar prettiger bij voelt. - Bij About Me kun je iets invullen over jezelf, als je dat wilt! - Bij Personagedossier moet je een link naar je geposte personagedossier (als je die eenmaal hebt gepost) invullen. Dit is verplicht. - Bij IC leeftijd en de andere vakken daaronder kun je meer informatie over je karakter invullen. Dit is voor een snel overzicht voor andere mensen bij je posts, maar je hoeft dit niet in te vullen. Is wel leuk! Accountinstellingen Voor meer opties voor je account kun je weer rechts bovenin op je naam klikken en dan naar Account Instellingen gaan. Overzicht Hier krijg je een snel overzicht van je account, de naam, je emailadres, en of je account gekoppeld is aan facebook of twitter. Rechts kun je ook je profiel bijwerken door op "Edit Profile" te klikken. Emailadres Mocht je je emailadres willen aanpassen, kun je dat hier doen. Wachtwoord Hier kun je je wachtwoord aanpassen, mocht dat nodig zijn. Recently Used Devices Voor de veiligheid kun je hier zien op welke apparaten je voor het laatst ingelogd bent en met welke browsers. Handtekening Op de RPG gebruiken we vaak Signatures of Handtekeningen. Dat zijn de plaatjes en informatie over een karakter die je onder een post ziet. Hier kun je aan of uitzetten of je handtekeningen wilt zien en je kunt je eigen handtekening aanpassen. Facebook/Twitter Mocht je je account willen koppelen aan facebook of twitter, kan dat hier. Linked Accounts Heb je meerdere personages op P&P, kun je die aan elkaar koppelen zodat je sneller kunt omloggen. Dat regel je in dit scherm, of boven in het scherm bij het icoontje links van het belletje.
  5. Hoe en wat: een forum

    Een persoonlijk bericht sturen Wil je een bericht sturen naar één of meerdere mensen die je niet op het forum wilt zetten? Dan kun je een persoonlijk bericht sturen! Rechts bovenaan naast je naam staat een envelopje, als je daarop klikt krijg je je berichten te zien, als je al berichten hebt. Wil je een nieuwe sturen, kun je dus op 'Compose New' klikken. Dan komt er een pop-up. In het eerste vak kun je invullen naar wie het bericht moet. Je begint met het typen van de naam en dan komen er opties te zien. Als degene er tussen zit die je wilt hebben, klik je op hun naam! En wil je nog iemand toevoegen, kun je rechts van de naam klikken en kun je nog een keer typen. Je kunt op het kruisje klikken om mensen niet toe te voegen. In het vak eronder voeg je een titel of onderwerp toe en het derde vak is gewoon een postvak. Als je hem wilt versturen, klik je op "Send". Door op het envelopje naast je naam te klikken, kun je altijd je persoonlijke berichten weer vinden.
  6. Hoe en wat: een forum

    Topics posten Als je zelf een topic wilt aanmaken, klik je op het 'Nieuw topic' knopje dat je kan vinden in een board. Je krijgt dan een tekstvak te zien met allerlei opties: Titels & tags Onder 'titel' vul je de titel van je topic in. Onder 'tags' kan je eventuele tags toevoegen voor je topic, waarmee je bijvoorbeeld kunt zeggen waar een topic over gaat. Opties voor je bericht Terwijl je je post schrijft, zijn er wat functies die je bovenaan in een balkje ziet staan. We zullen nu uitleggen wat deze functies zijn, maar afhankelijk van of je op een computer, tablet of telefoon zit, zul je ze niet allemaal zien. - Broncode: deze knop zal je de html-opmaak achter de post laten zien. Deze heb je gelukkig nauwelijks nodig, dus ben je niet gewend aan html, hoef je hem ook niet te gebruiken! - Bold/Italic/Underlined/Striked through: deze opties ken je vast wel van word en maakt je tekst dikgedrukt, schuin, onderstreept of doorstreept. - Link: hiermee kun je een link toevoegen in een post. - Quote: met deze knop kun je mensen citeren. - De code-knop kun je gebruiken om bb-code (of html code) te tonen zonder dat de bewerker de code om gaat zetten. - Met de smiley kun je emoticons toevoegen aan je post. - Het oogje staat voor een spoiler. Met een spoiler-code kun je een bepaald deel van je post alleen laten zien als mensen erop klikken. - De volgende twee opties zijn om lijsten te maken, één met bolletjes en één met nummers. - Dan krijg je drie opties om de uitlijning van je tekst aan te passen. - De A wijst naar tekstkleur, die kun je dus aanpassen. Over het algemeen gebruiken we dat niet op P&P. - En natuurlijk daarnaast je lettergrootte. - Als laatste staat er een knopje voor preview, hiermee kun je kijken hoe je post eruit komt te zien, voor als je wilt controleren of je bb-codes wel goed staan. Topics en Posts Bewerken Als je een topic wilt bewerken, bijvoorbeeld omdat je de topictitel aan wilt passen, moet je naar de eerste post gaan en dan links onder de post op "Edit" klikken. Dan word je naar een scherm gebracht waarin je dingen aan kunt passen. Als je een andere post wilt bewerken, moet je bij die post op "Edit" klikken en dan krijg je zo weer een postscherm te zien!
  7. Hoe en wat: een forum

    Wat is een: Categorie & board Zoals je kan zien op de hoofdpagina is het forum onderverdeeld in een aantal grote blokken zoals 'Algemene informatie', 'Het Hippe Gedeelte', 'Zweinstein', 'Buitenwereld'. Deze blokken noemen we 'categorieën'. Een categorie wordt dan weer verder onderverdeeld in 'boards' en een board kan weer subboards bevatten. Categorieën, boards, en subboards worden gebruikt om een beetje overzicht en structuur te brengen in het forum. Topic Een topic is datgene wat je nu aan het lezen bent. Zoals het woord 'topic' al zegt, heb je het binnen een topic over een bepaald onderwerp. Als je in een board ben, krijg je een lijstje te zien van alle topics die zich in dat board bevinden. Als de titel van een topic dikgedrukt is, zijn er ongelezen berichten. Er staat dan ook een stipje voor. Heb je zelf gepost in een topic, dan staat er een sterretje die nauwelijks zichtbaar is als er geen nieuw bericht in zit, maar erg zichtbaar als er wel nieuwe berichten zijn. Staat er een slotje voor het topictitel, dan is het topic gesloten en kun je er niet in posten. Staat er een groene cirkel met een punaise erin, dan is het topic "gepind", wat betekent dat hij bovenaan de lijst van topics komt te staan. Post Ieder topic bestaat uit allerlei posts, oftewel 'berichten'. Als je een bericht plaatst, kan je ook zeggen dat je 'gepost hebt'. Aan de linkerkant zie je de informatie over de persoon die het bericht gepost heeft. Helemaal onderaan het topic zie je een tekstvak waar je zelf een post kan schrijven. Als je post af is, klik je gewoon op 'post' en je bericht wordt geplaatst. Wil je achteraf je bericht nog aanpassen, dan klik je op 'bewerk'. Lees je ergens een post die je grappig, leuk of heel mooi vindt, dan kan je op het knopje 'vind dit leuk' klikken. Daar krijg je verschillende opties waar je uit kunt kiezen, dus kies iets leuks uit dat past bij wat je van de post vindt!
  8. Hoe en wat: een forum

    Welkom op Pumpkins en Parchment! Deze website ziet er misschien intimiderend uit, maar eigenlijk is hij dat helemaal niet. Hier leggen we je stap voor stap uit wat alle onderdelen en benamingen zijn, zodat je je hier meteen helemaal thuis voelt. De eerste onderdelen zijn bedoeld voor mensen die niet helemaal weten wat een forum precies is, en zijn misschien een beetje te simpel voor sommige leden. Als je vooral wilt weten hoe je bepaalde dingen kan doen (zoals plaatjes posten of je skin veranderen), dan kan je naar beneden scrollen. Je hoeft niet alles te lezen om te kunnen starten maar dat mag natuurlijk wel. Heb je gelezen wat je wilde snappen, dan kan je, als je daar behoefte aan hebt, verder naar 'Hoe en wat: een rpg?' en 'Hoe en wat: P&P'. Als je na het lezen van deze informatie nog steeds iets niet helemaal begrijpt, dan kan je altijd terecht in het vragentopic, waar we zo snel mogelijk je vraag zullen beantwoorden.
  9. 1836 voor Dummies

    1836 voor Dummies Inleiding Pumpkins & Parchment is een historische RPG, die zich afspeelt in het verleden. Dat is natuurlijk handig voor degenen die dol zijn op geschiedenis en er veel vanaf weten, maar minder handig voor degenen die eigenlijk nauwelijks weten wat het verschil tussen 1930 en 1830 is. Natuurlijk is het geen groot probleem dat je niet veel van de geschiedenis af weet. Zolang je maar niet over auto's en iPhones begint te praten, zal de rest je niet boos aankijken. Maar wil je je wel in de geschiedenis verdiepen, dan kun je hier terecht! Allerlei kleine details en grote overzichten vind je hier, zodat je met een gerust hart aan de slag kunt. Nogmaals, vind je het niet zo interessant, dan ben je absoluut niet verplicht om je met de details bezig te houden! De grote lijnen - Wat voor periode is dit? De 19e eeuw is eigenlijk één grote overgangsperiode van de "ouderwetse" verlichting naar de moderne tijd. De industrie is in grote opkomst, waardoor een andere belangrijke bevolkingsgroep ineens meer macht krijgt, namelijk de rijke burgers. Niet langer zijn het alleen de adel en de kerk die de macht in handen hebben, want ze moeten dit steeds vaker delen. Aan de ene kant heb je dus de druk van de oude gewoontes, de oude etiquette en de kerk, aan de andere kant heb je de opkomende industrie, vrijheid en het nieuwe geld. Arm - Kinderarbeid, Fabrieken en weinig te eten De verschillen tussen rijk en arm waren in de 19e eeuw nog erg groot. Arme gezinnen bestonden vaak uit veel familieleden. Ze woonden of op het platteland en werkten als boeren, of woonden in de stad en werkten als fabrieksarbeiders. Bijna de hele familie werkte mee om genoeg geld te verdienen. In theorie moesten de kinderen naar school, maar in de praktijk kwam daar eigenlijk weinig van terecht. De modernste wetgeving qua kinderarbeid in 1826, stelde alleen maar vast dat een kind maximaal 12 uur per dag mocht werken, wat al een verbetering was van de 16 of zelfs 18 uur daarvoor. In 1833 kwamen er nieuwe regels, dat kinderen onder 9 helemaal niet mochten werken (behalve bij bepaalde beroepen), dat kinderen tussen de 9 en 13 maar 8 uur per dag mochten werken en kinderen onder de 18 maar 12 uur per dag. Fabriekseigenaren gaven niet veel om de werkomstandigheden van de arbeiders, het belangrijkste was het geld verdienen, dus fabrieksarbeiders moesten zoveel mogelijk werk verzetten tegen zo weinig mogelijk loon. Deze situatie zou de eerstvolgende jaren nog niet verbeteren. Op het platteland was het niet veel beter. Meestal werkte het hele gezin mee op het land, vooral als het oogsttijd was. Geld werd er nauwelijks verdiend met de opbrengst van voedsel, men had eigenlijk net genoeg geld om zichzelf te voeden, of soms juist net niet. Een andere optie qua werk voor de lage klasse was het werken als huishoudelijk werker, voor zowel mannen als vrouwen. Bijna alle families uit de midden- of hoge klasse hadden werkers in huis, van keukenmeiden tot butlers. De middenklasse - Genoeg geld, maar weinig macht De middenklasse was maar een kleine groep mensen, die vaak bestonden uit winkeliers of fabriekseigenaars. Weinig oud geld dus, maar voornamelijk nieuw geld dat zelf werd verdiend. De mensen in de middenklasse hadden een prettig leven: ze hoefden zich nou eenmaal niet druk te maken of ze wel genoeg eten op tafel hadden en hadden genoeg tijd om hun kinderen een goede educatie te geven. Nadelen aan dit leven was echter wel dat ze weinig politieke macht hadden; die lag nog steeds bij de adel. Maar als je mocht kiezen tussen veel geld, maar weinig macht en weinig geld en nog steeds weinig macht, dan was de keuze snel gemaakt. De adel - Geld, macht, wat wil je nog meer? De adel had al sinds vroege tijden de gedeelde macht met de kerk. In Groot-Brittannië zijn, van laag naar hoog, de volgende titels in gebruik: sir (als predicaat), Baronet (uitsluitend mannelijk), Baron, Viscount (burggraaf), Earl (Engelse graaf), Marquess (markies), Duke (hertog), Prince (prins) en King (koning). Titels waren vaak uitsluitend erfbaar door mannen, de vrouw kreeg de titel van haar man. Hoge functies werden vaak bekleed door de adel: het Britse Hogerhuis bestond alleen maar uit mannen van adel en de hogere posities in het leger en de kerk gingen ook vaak naar edellieden. Etiquette en oude regels waren altijd erg belangrijk voor de adel. Vooral de oudere mensen gingen niet graag mee met de industrialisatie, maar enkele jongere mensen stonden open voor veranderingen. Onderwijs Het onderwijs was wettelijk geregeld. In die tijd was het al de bedoeling dat de meeste kinderen naar school gingen, maar in de praktijk kwam daar eigenlijk weinig van terecht. Openbare scholen waren er voor iedereen, die meestal in combinatie met de kerk waren gevormd, maar kinderen werden vaak al op jonge leeftijd uit school gehaald om te werken. Sommigen leerden niet eens schrijven of lezen, maar dit hadden ze meestal ook niet nodig in het werk in de fabriek of op het platteland. Lezen werd overigens ook eerder geleerd dan schrijven, het was makkelijker om een kind te leren lezen dan hoe hij moest schrijven met een ganzenveer. Kinderen van welgestelden kregen beter onderwijs. Privéleraren of gouvernantes waren er om de kinderen privéles te geven. Het onderwijs was verschillend voor jongens en meisjes. Ze leerden allebei de basisvaardigheden: Engels, Geschiedenis, (basis) Wiskunde en soms Frans. Jongens leerden daarbij nog Latijn en Grieks, terwijl meisjes zich meer richtten op hoe een jongedame zich moest gedragen. Geleerde vrouwen werden getolereerd, maar ze waren niet uitermate geliefd. Vrouwen In 1836 werden vrouwen nog veel onderdrukt. Vrouwen hadden geen stemrecht en konden bijvoorbeeld nauwelijks titels erven. In tegenstelling tot de mannen (die meestal op een leeftijd van rond de 30 trouwden), moesten vrouwen puur blijven tot het huwelijk. De meeste vrouwen huwden boven de leeftijd van 20, met het gemiddelde tussen de 22 en de 26. De man vroeg de vrouw ten huwelijk, meestal werden de huwelijken niet meer geregeld door de ouders, en een vrouw mocht altijd nee zeggen, mits ze een goede reden had. Huwelijken uit liefde werden niet vaak gesloten, vooral niet in de hogere kringen. Arme vrouwen of vrouwen uit de middenklasse (niet die van hele rijke families) hadden vaak een baan voordat ze gingen trouwen. Geschikte beroepen voor meisjes waren zuster, lerares, winkeljuffrouw of naaister. De vrouwen uit de lage klassen werkten vaak op het platteland of in de fabriek, zelfs na hun huwelijk, of werkten als bediende in het huis van iemand anders. Als vrouwen uit de middelste klassen trouwden, dan stopten ze vaak met hun baan om voor de kinderen te zorgen. Vrouwen uit die klasse die nooit trouwen waren vaak hun hele leven lang gouvernante of gezelschapsdame. Actrice was een schandalig beroep, wat voor de meeste mensen gelijk stond aan hoer. Het waren allang niet meer de mannen die alle rollen speelden, maar actrices kregen nooit een hoge sociale status. Kunst Omdat het leven zelf zo depressief was en maar een kleine groep profiteerde van de Industriële Revolutie, was de kunst erg romantisch aangelegd. Met romantisch bedoelen we niet dat er veel klef gedoe in voorkwam, maar dat de 19e-eeuwse kunstenaars een groot vertrouwen hadden in de emotie en verbeelding van de mens. Op schilderijen en in verhalen werd de werkelijkheid vaak beter afgebeeld dan hij daadwerkelijk was, en zaken als de natuur en het verleden werden geïdealiseerd. Simpel levende mensen en kinderen krijgen speciale aandacht, en oude ballades worden herlezen in de poëzie. Sprookjes en volksverhalen waren zeer geliefd in alle bevolkingsgroepen. Vooral de rijkere klasse hield zich bezig met kunst en literatuur, en bij het laatste voornamelijk met de poëzie, waarmee de Romantiek enkele grote namen voortbracht. Wanneer deze tijd echter tegen zijn einde loopt, worden romans ook steeds populairder, maar dan voornamelijk in de middenklasse. Vrije tijd Als je wat rijker was en veel vrije tijd had, was het wel de bedoeling dat je dan je beste beentje voor zette. Er was voor mannen en vrouwen maar een kleine groep hobby's die als gepast werden geacht in de rijkere kringen. Vrouwen moesten het rustig aan doen en thuis zitten. Ze lieten hun kwaliteiten blijken door te schilderen, een taal te leren, te lezen, muziek te spelen (zingen of klavier spelen) of te borduren of te naaien. De wat actievere types konden ook gaan wandelen, en bij beide geslachten was dansen erg geliefd. Mannen hadden meer ruimte. Sporten was bijvoorbeeld gebruikelijk. Jagen was altijd nog een geliefd tijdverdrijf, maar verder werd er ook getennist en werd er zelfs gymnastiek beoefend, compleet in keurige sportkleding. Ook mannen lazen en maakten zichzelf geleerd door bijvoorbeeld talen te leren (maar zij mochten zich ook met natuurwetenschappen bezig houden). Ze hielden zich bovendien met kunst bezig - in een meer creatieve manier dan de vrouwen: ze schilderden, schreven of maakten muziek - waarbij voor hen alle instrumenten waren toegestaan. Uiteraard waren beiden geslachten sociaal; ze gingen graag naar bals of kwamen bij elkaar over de vloer om te kaarten, dineren of te praten. Kleding In de jaren 1830 is er niets meer te zien van de Regency-stijl die bekend is van Pride and Prejudice. In plaats daarvan wordt er een beetje teruggegaan naar de stijl van de 18e eeuw, maar aan het einde van het decennium, als we in de echte Victoriaanse tijd terecht komen, ontwikkelt de stijl zich naar de stijl die we zo goed kennen. De taille van de vrouwen verschoof weer van net onder de borst tot de middel, die weer strak in het korset kwam te zitten. Grote mouwen waren in de jaren 1830 zeer geliefd en zakken in de laatste helft van de jaren 30 meer naar beneden. Voorbeelden zijn hier en hier te vinden. Broeken werden niet gedragen door een vrouw, en schandalig gekleed gaan was absoluut verboden. Overigens was het voor vrouwen, rijk en arm, gewoon om te leren hoe ze hun eigen kleding moesten naaien en aanpassen tot de laatste mode. Het werd als verkwistend gezien om telkens nieuwe kleding te kopen. Het ideale silhouet van een man bevatte brede schouders, gecreëerd door pof-mouwen bij de schouders, een kleine middel, vaak door een gordel (een mannelijk corset) en ronde heupen. Hier is een voorbeeld van het ideale beeld van een man, in de vorm van twee "Dandies", modieuze jongemannen. Kleding voor zwemmen (dat trouwens niet vaak werd gedaan en al helemaal niet op een gemengd strand) bestond vaak uit oude jurken voor vrouwen of oude kleding voor mannen. Ook tijdens het zwemmen moest alles bedekt zijn, er was geen ruimte voor blote lichaamsdelen. Vanaf 1830 werd er officieel zwemkleding verkocht, maar dat was meer een soort kleurrijke versie van de dagelijkse kleding die net iets losser zat. Sociaal & Huwelijk Het gezin was in de Romantiek erg belangrijk. Er werd veel tijd besteed aan de opvoeding van de kinderen, vooral bij de hogere klassen die daar tijd en ruimte genoeg voor hadden. Deze opvoeding was niet zachtzinnig, overigens. Veel ouders gingen streng om met hun kinderen, omdat ze dachten dat ze daar goede, sterke kinderen van zouden krijgen. Het is geen uitzondering als ouders hun kinderen slaan. Het werd als gezond beschouwd om kinderen zoveel mogelijk frisse lucht en koud water en zo weinig mogelijk eten te geven. Maar buiten het gezin was er nog veel tijd om te socialiseren met andere families uit dezelfde stand. Feestjes en familiediners waren erg gewoon, in de zomer werden vooral veel belangrijke feestjes gegeven in de plaats Bath, wat zo ongeveer de meest populaire Engelse vakantieplek was. Feestjes waren de perfecte kans voor mannen en vrouwen om elkaar te ontmoeten. Ze mochten nooit alleen zijn met elkaar, dus feestjes was een goede gelegenheid om elkaar te leren kennen door middel van conversatie en dans. Ook diners waren erg belangrijk, er waren meer dan eens familiediners, waarbij ook buitenstaanders (zoals toekomstige echtgenoten voor vrouwen) werden uitgenodigd. Zoals al eerder is vermeld, was het de man die de vrouw ten huwelijk vroeg. De vrouw mocht nee zeggen, maar dit mocht ze vaak alleen doen met een goede reden. Als de man de vrouw ten huwelijk had gevraagd, moest er nog toestemming verleend worden door de vader van de vrouw. Minderjarigen mochten sowieso alleen met toestemming van hun ouders trouwen. De meeste mannen waren rond de 30 als ze trouwden en moesten ervaren zijn, terwijl vrouwen jong en puur waren. Na het huwelijk verhuisde de vrouw van haar echtelijke huis naar het huis van haar man. De vrouw was daarna de baas over het huishouden. Het was haar taak om ervoor te zorgen dat er gekookt werd en dat alles schoon werd. Rijkere (middenklasse en hoger) vrouwen konden personeel inhuren om dit voor hen te doen, die dan het huishouden overnamen, hoewel de vrouw officieel nog altijd de verantwoordelijkheid had. Meisjes hielpen vanaf jonge leeftijd mee in het huishouden. Scheiden kwam nauwelijks voor. De man mocht scheiden van de vrouw, als zij ontrouw was geweest. Het was meer sociaal geaccepteerd dat mannen ontrouw mochten zijn en absoluut geen goede reden voor een vrouw om te scheiden. In het geval van een scheiding nam de man meestal de kinderen mee en bleef de vrouw berooid achter. Magie & Geschiedenis Wie de Harry Potter boeken heeft gelezen, heeft een duidelijk beeld van dat de magische wereld qua uitvindingen achterloopt op de dreuzels. Normale uitvindingen als metro's, televisie en mobieltjes worden niet of nauwelijks gebruikt in de magische wereld. In 1836 (of tenminste op onze RPG) is dit echter anders. In tegenstelling tot de dreuzels, lopen de magiërs voor, niet alleen in uitvindingen en industrialisatie, maar ook in ideeën. Waar in de dreuzelwereld vrouwen achtergesteld zijn aan de man, zijn ze in de tovenaarwereld (grotendeels) gelijk. Er mag rustig een vrouw Schoolhoofd zijn of Minister van Toverkunst, of zelfs een gewone baan hebben als Heler, terwijl een dreuzelvrouw alleen maar zuster kan worden. Omdat de meeste tovenaars of heksen niet gelovig zijn is er ook minder scheiding tussen verschillende religies. Ook homoseksuelen worden over het algemeen beter geaccepteerd, maar dit is vooral afhankelijk van persoon tot persoon en het is ook nog heel erg verboden. Qua uitvindingen loopt bijvoorbeeld de trein voor. Terwijl er in 1831 nog maar net de eerste treinsporen in gebruik werden genomen, gebruikt Zweinstein al jarenlang een magisch spoornetwerk van Londen tot Zweinstein. Verder zijn er in het kasteel douches, wc's en stromend water in een tijdperk dat dat nauwelijks voorkwam. Maar waar in de lange termijn Dreuzels zich ontzettend snel zullen ontwikkelen en binnen twee eeuwen computers en andere moderne technologie zullen bezitten, blijven de tovenaars vast zitten. Op dit moment staan ze nu voor op de dreuzels, maar ontwikkeling is er nauwelijks.
  10. Hoe en wat: Pumpkins & Parchment

    Je eigen personage Je bent er nu klaar voor om zelf een personage aan te maken op P&P. Eerst en vooral: welkom. Het is altijd fijn om nieuwe leden te kunnen verwelkomen. Stap 1: De Conceptfase Het wordt tijd om over je personage na te denken: neem je een BW-char of een ZW-char? Is het een jongen of een meisje? Arm of rijk? Wat deden de ouders? Waren zij magisch? Hoe noem ik mijn personage? Hoe ziet hij/zij eruit? Wat doet hij graag? Wat wil ze later worden? Je hoeft natuurlijk nog niet op alle vragen een antwoord te hebben, maar het is altijd goed om een idee te hebben wat je personage precies voor iemand is. Vanzelfsprekend zal je door het schrijven steeds nieuwe dingen ontdekken, maar je moet toch met een basis beginnen. Heb je echt geen idee voor je personage? Dan kan je ook altijd in het Personages & Connecties board kijken, want wie weet zoekt iemand een bepaald personage! Stap 2: De registratiefase Je hebt de naam van je personage bedacht? Goed. Het kan zijn dat je (per ongeluk) dezelfde naam neemt als iemand anders, maar dat wordt allemaal geregeld bij het goedkeuren van je personagedossier. Is je naam nog niet bezet of heb je toestemming van de persoon met eenzelfde naam? Super! Dan kan je nu je account aanmaken. Klik helemaal rechts bovenaan de pagina op 'registreer': Je krijgt nu het volgende scherm te zien: Je vult gewoon alle antwoorden in: de naam die je voor je personage gekozen hebt, een e-mailadres, je wachtwoord naar keuze, en de veiligheidscheck. Geef aan dat je akkoord gaat met de voorwaarden en klik op 'Maak mijn account aan'. Stap 3: De Uitwerkingsfase Als je in stap 1 al goed over je personage hebt nagedacht, is stap 3 een eitje. Je gaat de informatie over je personage in een personagedossier gieten. Een personagedossier is een kort lijstje met de basisinformatie over je char. Kijk ook eens naar personagedossiers van andere mensen, om te zien hoe zij het hebben gedaan! Maar niet letterlijk kopiëren, natuurlijk. Je bent behoorlijk vrij in de verdere uitwerking van je personagedossier, maar de basisinformatie is een minimumvereiste, dus het is handig als je daar gewoon mee begint. Je kunt altijd je PD nog uitbreiden. Stap 4: De goedkeuringsfase Wil je een BW-personage aanmaken? Dan moet je zelf in dit topic aangeven dat je personagedossier - volgens jou - in orde is. Een crewlid zal het dan controleren - en eventueel opmerkingen geven - voor hij het dossier zal goedkeuren. Wil je een ZW-personage aanmaken? Dan moet je in dit topic aangeven dat je personagedossier klaar is. Een crewlid komt je PD dan nakijken. Houd je dossier dus goed in de gaten, want het kan zijn dat je nog wat dingen moet toevoegen/aanpassen voor het goedgekeurd wordt. Stap 5: Laat de pret beginnen! Gefeliciteerd! Als je personagedossier is goedgekeurd, kan je beginnen met posten op rpg. Er is een OOC-ruimte voor iedere afdeling en iedere politieke partij om de personen achter de personages te leren kennen (je ziet enkel de boards van je eigen afdeling/partij), en natuurlijk ook het OOC 'Stationscafe' waarin je iedereen kan leren kennen. In het RPG-cafe kan je dan weer brainstormen over topics of postbuddies zoeken. Misschien is het op dit punt ook tijd om een afbeelding en een handtekening voor je personage te gaan kiezen (als je dat nog niet gedaan hebt). Heb je ondanks deze informatietopics nog steeds het gevoel dat je het allemaal niet helemaal snapt? Geen paniek, er is een vragentopic en zelfs een heuse adoptiedienst waarbij je terecht kan. Of je stuurt een bericht naar een crewlid, die zijn altijd bereid je te helpen! In ieder geval veel succes en plezier op P&P!
  11. Hoe en wat: Pumpkins & Parchment

    Zweinstein Zweinstein is natuurlijk de geweldige toverschool die we kennen uit de boeken. Hier speel je als 11 tot 18-jarige persoon je schooltijd uit. Sluip 's nachts door de gangen, leer dingen transfigureren (of ontploffen), verken het Verboden Bos - als je durft - en doe mee aan de zwerkbalcompetitie. Meer uitleg over Zweinstein op P&P kan je hier vinden. Personeel Het personeel op Zweinstein is vergelijkbaar met die in de boeken. Bovenaan staan 2 schoolhoofden. Schoolhoofd is een IC functie, wat betekent dat je niet in de crew van P&P hoeft te zitten, om schoolhoofd te kunnen zijn. Dit geldt ook voor IC leraar. Daarnaast heb je een afdelingshoofd voor iedere afdeling en binnen de afdelingen heb je een aantal klassenoudsten en een hoofdmonitor. Deze functies zijn zowel IC als OOC: De personages spelen IC een belangrijke functie, en OOC zijn deze personen je aanspreekpunt bij problemen of vragen. Ook zijn er IC Klassenoudsten, die enkel IC de functie vervullen. IC Cup Op Zweinstein wordt je ingedeeld in 1 van de vier afdelingen: Griffoendor, Huffelpuf, Ravenklauw en Zwadderich. Tijdens het jaar verdien je ook punten voor jouw afdeling. De afdeling die aan het einde van het jaar de meeste punten heeft, wint de cup. Deze cup is IC. Je personage kan dus punten verdienen door een goed antwoord te geven in de les, zich vriendelijk te gedragen en de orders van de leraren op te volgen, of juist puntenaftrek krjigen door 's nachts te worden betrapt als hij door de gangen sluipt. Punten kunnen worden uitgedeeld en afgetrokken door leraren, hoofdmonitors en klassenoudsten. Wat maakt Zweinstein zo leuk? Zweinstein is dé omgeving die je vooral kent uit de boeken. Je kan de meest uiteenlopende lessen volgen (en P&P biedt zelfs vaak speciale lessen aan zoals drakologie of etiquette!) en je kan 's nachts kattenkwaad uithalen. Alle vertrouwde plekken kan je terugvinden op de rpg: het Verboden Bos, de kerkers, maar wie weet zijn er ook een aantal nieuwe plekken om te ontdekken!
  12. Hoe en wat: Pumpkins & Parchment

    De buitenwereld (BW) De BW is de magische wereld buiten Zweinstein. Er is een magische universiteit in Cambridge, je hebt de winkels in Zweinsveld of op de Wegisweg, het Ministerie, en alles wat je daarbuiten maar kan bedenken. Informatietopics over de BW kan je hier vinden. Partijen Als je een personage aanmaakt voor de BW, moet je kiezen bij welke politieke partij hij hoort. Er is keuze uit 2 partijen: de meer linkse Vrijzinnige Tovenaarspartij en het Magisch Verbond, een meer rechtse partij. Informatie over de partijen staat hier. Wat maakt de BW zo leuk? De BW biedt je de kans om een HP-rpg te beleven zoals dat op de meeste rpg's niet kan. Je kan een jong kind spelen, of een volwassene, wat vaak een grotere uitdaging is dan een Zweinsteinleerling. Of misschien wil je een personage spelen van jongs af aan tot hij helemaal volwassen is? Dan begin je in BW, ga je later naar Zweinstein en dan weer naar de BW, zodat je het hele proces kan doorlopen. In de BW heb je wat meer vrijheid dan op Zweinstein, omdat er veel meer plekken te verkennen zijn. Dit is aan de ene kant misschien een beetje eng, maar aan de andere kant kan je hier je fantasie helemaal los laten gaan. Wil je een drakenjager spelen of een uitvinder van toverdranken? Hier kan het allemaal! Er is een hele studentengemeenschap van de universiteit, een magische basisschool in Zweinsveld, er zijn winkeliers in de Wegisweg en een heleboel Ministeriemedewerkers. Maar laat dat je niet tegenhouden om je eigen ding te doen.
  13. Hoe en wat: Pumpkins & Parchment

    P&P in het kort Algemeen De rpg van Pumpkins & Parchment speelt zich af in Engeland, aan het begin van de 19e eeuw, in de magische wereld uit de Harry-Potterboeken van J.K. Rowling. Let wel: de wereld van. Dit betekent dat we wel de spreuken, fabeldieren, vakken, locaties, en andere informatie gebruiken zoals die in de boeken beschreven staan, maar we spelen niet de personages uit de boeken. Meer nog: deze bestaan zelfs niet! We schrijven dus ons eigen verhaal, met onze eigen personages. Je hebt dus enerzijds het magische aspect (met extra vrijheid omdat je kan spelen wie je maar wil zijn), en anderzijds het historische aspect (begin 19e eeuw). Hou hier dus rekening mee bij het schrijven: er bestaan geen mobieltjes of andere high-tech toestellen. Meer informatie over de tijdsperiode waarin we spelen vind je hier. Wat maakt P&P uniek? In tegenstelling tot sommige HP-rpg's, biedt P&P je de optie om een personage te spelen van welke leeftijd dan ook. Speel je graag een kind of volwassene? Dan kan je spelen in de Buitenwereld (BW), is je char tussen de 11 en 18, dan kan je een leerling spelen op Zweinstein (ZW). Wat meer uitleg over beide plekken vind je in de volgende posts. Ook leuk aan P&P is dat je - indien je dat wilt - meer dan één personage kan spelen. We raden je wel aan om dit pas te doen als je al wat ervaring hebt en als je merkt dat je tijd genoeg hebt om een tweede personage erbij te nemen. Je kunt er ook voor kiezen om meer dan twee karakters te nemen, maar dat is je eigen keuze. Tot slot kan je op P&P ook een personage met een Speciale Eigenschap (SE) spelen. Dus iemand die iets kan dat andere 'gewone' mensen/tovenaars niet kunnen. Let op! Niet zomaar iedereen mag en kan een Speciale Eigenschap krijgen. Meestal heb je al wat rpg-ervaring voor je je waagt aan zo'n speciaal personage. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat iedereen een SE heeft, want dat neemt het 'speciale' aspect weg. Het is minstens even leuk om een 'normaal' personage te spelen, we zijn immers allemaal uniek! Wil je je toch aan een SE wagen, dan verwijs ik je graag door naar deze post, waarin alle informatie staat om je aanvraag in te dienen. De keuze van je personage heeft heel wat invloed op je rpg-ervaring, dus denk er goed over na.
  14. Hallo en welkom op Pumpkins & Parchment! In dit topic zullen we P&P behandelen in het algemeen, en in de laatste post hebben we het over je eigen karakter.
×